PeterVolkmar
Hallo,
Ik heb al meerdere keren met ADX ontwikkeld (voornamelijk APX 100 + 400, FP4 en HP5) met uitstekende resultaten. Gisteren wilde ik de 4x5' TMY ermee testen. Na het ontwikkelen heb ik de bus geopend – het deed me denken aan een E-6 die uit de bus kwam. Voor de zekerheid heb ik nieuwe fixeeroplossing aangemaakt (ik doe altijd een dubbele fixatie, heb deze keer beide opnieuw aangemaakt) en heb ik nogmaals 2x 2 minuten gefixeerd. Gespoeld, bevochtigingsmiddel, bus open – nu deed het me eerder denken aan een zwart-witfilm die in Tanol had gelegen.... In droge toestand heeft de film een extreem grijze drager (terwijl de TMY anders heel helder is) en de donkere plekken zijn eerder bruinachtig grijs. Gevoeligheid slechts 200 ASA. Aangezien de ontwikkelaar verder geen problemen geeft en ik altijd goede resultaten heb gehad, kan het eigenlijk niet zo zijn dat hij zo reageert met de TMY. De film is ook vers en helemaal in orde.
Hoe kan zoiets gebeuren? Ik heb daarna het blik bekeken, dat heeft een zilveren laag aan de binnenkant. Kan dat de oorzaak zijn? Vreemd dat het anders niet zulke effecten had. Hoe krijg ik die laag weg? Andere ideeën?
Ontwikkeld in een Jobo-bus van 2500 ml met een spiraal voor vlakfilm, roterend bij 20 °C. 2 min vooruit, ADX A: 5,5 ml; B: 5,5 ml water 260 ml 8 min, 1 min stop, fixeren zie hierboven, wassen 5 x 2 min, bevochtigingsmiddel 1 min.
Groeten, Peter
GeorgK
Hallo.
Het feit dat het uiterlijk van de film tussen de eerste en tweede fixeerbeurt is veranderd, wijst er waarschijnlijk op dat er een probleem met het fixeren is. Als er tussen de eerste en de tweede fixeerbeurt veel tijd (en licht) is verstreken, is er mogelijk een deel van het zilverhalogenide omgezet in metallisch zilver, wat nu een blijvende waas veroorzaakt.
Welke fixeer (of welke concentratie) gebruik je? Het kan zijn dat deze te zwak is voor een Tmax; vier minuten is sowieso vrij krap voor een vlakkristalfilm, ongeacht of het een- of tweebadsfixatie betreft.
Test: ontwikkel een proefblad en fixeer dit in de hoge fixeerconcentratie (geen zuinigheidsverdunning) gedurende minimaal 5-7 minuten onder regelmatig roeren. Een tweebadsfixatie heeft daarbij geen zin als de fixeer toch vers is. Dat zou het probleem moeten beperken.
Groeten
Georg