Lemming
Hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum en wil me even kort voorstellen:
Ik kom uit München, ben 38 jaar oud en ben ongeveer 3 maanden geleden, na een pauze van zo’n 20 jaar, weer begonnen met het zelf ontwikkelen van zwart-witfoto’s. Omdat de resultaten meteen weer behoorlijk bevredigend waren (het is net als fietsen, je raakt het niet verleerd), wil ik me nu wagen aan het omkeerontwikkelingsproces.
Als eerste heb ik alle discussies over dit onderwerp hier op het forum gelezen.
Er bleven echter nog een paar vragen onbeantwoord:
1. Afvoer van de chemicaliën:
Ontwikkelaar en fixeer zoals gewoonlijk verzamelen en naar het milieupunt brengen. Dat is duidelijk!
Maar hoe zit het met het bleekbad en het spoelbad?
In het hier vaak geciteerde artikel "Kehret um" staat dat je het bleekbad met soda kunt neutraliseren en het vervolgens door de gootsteen kunt spoelen.
Wat vinden jullie daarvan en hoe doe je zoiets?
Hoe zit het met het spoelbad?
2. E6-stabilisatoroplossing? (Ook uit het artikel "Kehret um")
Wat is dat? Wanneer toevoegen? Welk product? Afvoer?
3. De tussentijdse belichting lijkt een complex onderwerp te zijn.
Ik ga mijn eerste pogingen doen met een 40W-halogeenlamp bij 2x3min.
Suggesties voor verbetering?
4. Aangezien ik met de Foma-kit ga werken, rijst tot slot de vraag:
eerste pogingen met Agfa SCALA of met Foma R 100?
Wat is aan te raden voor een beginner op dit gebied?
Hartelijk dank voor jullie antwoorden!
Groeten
Leming
cfb_de
Hallo Lemming,
Wat betreft de afvalverwerking: wat het bleekbad betreft ben ik het volledig eens met Roman en Michael. Bij het spoelbad hangt het ervan af: zijn er slechts sporen van zilver opgelost -> gootsteen. Drijft de helft van de filmemulsie erin rond: gevaarlijk afval.
Daarnaast geldt in veel gemeenten voor kleine hoeveelheden nog steeds: ontwikkelaar -> afvoer. En hoe je fixeerbad thuis heel eenvoudig en uitgebreid kunt verwerken, daarover vind je in Stefans linkverzameling www.stefanheymann.de verwijzingen naar uitgebreide discussies in het parallelforum.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Lemming
Hallo,
Zo, de eerste vier filmrolletjes zijn ontwikkeld!
Twee Agfa SCALA’s en twee Forma R’s.
De SCALA’s zijn goed gelukt. Ik was zelf behoorlijk verrast dat het meteen zo goed is gegaan.
Maar de Forma’s zijn helemaal mislukt. De lichte delen zijn volledig overbelicht en hebben een bruinachtige tint.
Waarom? Ik heb zowel de Agfa's als de Forma's op identieke wijze ontwikkeld.
Heeft iemand advies?
Groeten
Josef
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
HenningH
Hallo Josef,
Zou het kunnen dat het kaliumpermanganaat niet goed is opgelost?
Daardoor is het belichte zilver niet goed verbleekt en ontstaat er zo dit solarisatie-effect bij de tweede belichting... (of zoiets...).
Vreemd dat het bij de SCALAs wel gelukt is...
Groeten,
Henning
Lemming
Bedankt Henning voor je snelle reactie.
Ja, dat met het kaliumpermanganaat had ik ook al bedacht, maar hoe moet je het oplossen? In het bleekbad gieten en een paar keer roeren, wat kun je nog meer doen?
Wolfgg
Josef: Is het kaliumpermanganaat grof- of fijnkorrelig? Waarschijnlijk kun je alleen bij een doorzichtige bak (glas) zien of alles is opgelost – dat er dus geen bezinkende deeltjes meer op de bodem te zien zijn – door van onderaf te kijken wanneer je stopt met roeren.
Groeten, Wolfgang