DieterSchuld
Ahoj Mirko,
včera večer jsem vyvolal dva snímky formátu CMS 20 v jedné dvojité kazetě, tedy za identických podmínek. Jeden se silně zvlňuje, druhý téměř vůbec. Při sušení visí přímo vedle sebe. Den předtím jsem je vyndal z mrazáku, provedl expozici a následující den, tedy včera večer, vyvolal. Mám na nich zátěž, ale...
S pozdravem
Dieter Schuld
orwograph
No, možná si teď udělám dost nepřátel, ale v čem je tady problém? Mnoho filmů, které rád používám, má tendenci se vlnit. Týká se to především ruských výrobků, kterým zjevně chybí jakákoli emulze proti vlnění. Když jsem před lety začal fotografovat na tento materiál, zeptal jsem se v ruské fotolaboratoři jednoho „starého mazáka“, co se dá proti vlnění dělat – podíval se na mě překvapeně a odpověděl mi následující:
Držte (nejlépe právě vysušený) neřezaný film jednou rukou za jeho konec (kde je připevněna lepicí páska, která držela film na jádru) a s trochou šikovnosti ho naviňte emulzí ven, aniž byste se dotkli oblastí, které obsahují snímky. Takto se stane, že delší úvodní část filmu bez snímků leží na vnější straně takto navinuté role – roličku lze nyní bez obav uchopit prsty a zasunout do prázdné filmové krabičky. Poškrábe se a zanechá otisky prstů pouze ta část, kterou později stejně odříznete. Celek nechte asi 24 hodin v filmové krabičce. Délku této doby je však třeba vyzkoušet – některé filmy jsou v závislosti na nosném materiálu hladké již po 12 hodinách, jiné až po 2 dnech. Filmy na bázi acetátu se vyhlazují znatelně rychleji než ty na bázi PET. Odvláknění je „hotové“, když film při otáčení otevřené krabičky vypadne bez dlouhého tahání. Pokud počkáte příliš dlouho, může se stát, že se film po této akci sroluje opačným směrem :) – podle mých zkušeností je také lepší, když film po vysušení nesrolujete příliš dlouho. Pokud je úplně suchý, odvíjení jde hůře než s _lehkou_ zbytkovou vlhkostí.