DieterSchuld
Hallo Mirko,
Gisteravond heb ik twee CMS 20-filmrolletjes in een dubbelhoudersdoosje ontwikkeld, dus onder identieke omstandigheden. De ene krult sterk, de tweede nauwelijks. Ze hangen tijdens het drogen direct naast elkaar. Ik heb ze de dag ervoor uit de vriezer gehaald, ondergaan belichting en de volgende dag, dus gisteravond, ontwikkeld. Er zitten gewichtjes onder, maar ...
Met vriendelijke groet,
Dieter Schuld
orwograph
Eh, misschien maak ik mezelf nu nogal impopulair, maar waar zit hier het probleem? Veel films die ik graag gebruik, hebben de neiging om op te krullen. Dit geldt vooral voor Russische merken, die duidelijk geen anti-krul-emulsie hebben. Toen ik jaren geleden begon met het fotograferen op dit materiaal, vroeg ik een "oude rot" in een Russisch fotolab wat je tegen het opkrullen kunt doen – hij keek me verbaasd aan en antwoordde het volgende:
Houd de (bij voorkeur net gedroogde) ongesneden film met één hand vast aan het uiteinde (waar de plakstrip zit die de film op de kern hield) en wikkel hem met wat behendigheid, zonder de delen met beelden aan te raken, met de emulsie naar buiten op. Zo komt het langere, beeldloze voorloopgedeelte van de film aan de buitenkant van de zo opgerolde rol te liggen – je kunt het rolletje nu zonder gevaar met je vingers vastpakken en in een leeg filmdoosje schuiven. Er ontstaan alleen krassen en vingerafdrukken op het gedeelte dat je later toch afsnijdt. Laat het geheel ongeveer 24 uur in het filmdoosje liggen. De tijd moet je echter uitproberen – sommige films zijn, afhankelijk van het dragermateriaal, al na 12 uur glad, andere pas na 2 dagen. Films op acetaatbasis worden merkbaar sneller glad dan die op PET-basis. De ontkrulling is 'klaar' wanneer de film bij het ronddraaien van het geopende filmdoosje eruit valt zonder lang te trekken. Als je te lang wacht, kan het zijn dat de film na de bewerking de andere kant op rolt :) – mijn ervaring is dat het ook beter is om de film niet te lang na het drogen op te rollen. Als hij pas echt knapperig droog is, verloopt het ontrollen slechter dan met een _lichte_ restvochtigheid.
Durf het aan! Ik doe dit met bijna elke film (alleen de FP4 en kleurenfilms liggen bij mij echt plat, alle andere zijn min of meer opgerold), en er zijn nog nooit microscheurtjes, afbladderen van de emulsie, krasjes (bij correct oprollen) en dergelijke vreselijke dingen geweest. En sindsdien is het probleem van oprollende films mij vreemd... alleen kost de handeling wat tijd. Wie zijn films direct na het ontwikkelen in korte stukjes wil of moet knippen, heeft inderdaad een probleem.
Het allerbeste!
Peter.
DieterSchuld
Hallo Peter,
Er is eigenlijk geen probleem.
Ik vind het alleen vreemd dat Mirko zegt dat zijn films helemaal recht en vlak hangen. Dat zou ik ook graag willen. Bovendien komen de films uit dezelfde partij, wat te zien is aan het nummer op de zijstrook. En inderdaad, ik heb er twee uit deze partij in een dubbelblikje ontwikkeld, dus op dezelfde manier behandeld, en –
de ene krult extreem en de andere bijna helemaal niet!!! Een wonder of een fabricagefout of ???
Ik ga het idee met het oprollen eens uitproberen, in ieder geval bedankt daarvoor.
Met vriendelijke groet,
Dieter Schuld
Wolfgg
En bij stugge rolfilms kun je deze na het ontwikkelen weer omgekeerd op het papier oprollen, dus precies zoals de rolfilm oorspronkelijk aan het papier vastzat, maar nu met de emulsie naar het papier toe. Zo krijg je gegarandeerd geen beschadigingen aan de emulsie of vingerafdrukken.
Groeten, Wolfgang
Wolf_XL
>de ene krult enorm en de andere bijna helemaal niet!!! Een wonder –
...niet per se – misschien komt de ene film van het begin van de masterrol en de andere van het einde van de rol. Daar kunnen wel degelijk verschillende omstandigheden heersen die dit verklaren.