MirkoBoeddecker
We hebben al meer dan 8 maanden de volledige resterende voorraad Polywarmton mat (PE en bariet) op voorraad.
Tot nu toe zijn de verkopen zo beperkt dat ik elke potentiële nieuwe producent van dit papier ten zeerste zou moeten afraden om meer dan 250 euro te investeren.
Tegelijkertijd wordt er op alle mogelijke manieren op de forums van deze wereld geklaagd over hoe vreselijk het faillissement van Forte toch is en hoezeer we Polywarmton toch missen.
Op de een of andere manier klopt dit voor mij allemaal niet en ik zou heel graag willen weten of hier überhaupt nog echte behoefte aan is of dat jullie inmiddels allemaal zijn overgestapt op alternatieven.
Groeten,
Mirko
kugelfisch
"Op de een of andere manier klopt het voor mij allemaal niet helemaal en ik zou heel graag willen weten of hier überhaupt nog echte behoefte aan is, of dat jullie inmiddels allemaal zijn overgestapt op alternatieven."
Waarom klopt het niet? Als het bedrijf toch ten dode opgeschreven is, kun je beter op tijd op zoek gaan naar alternatieven – voordat ook Foma de deuren sluit of het nieuwe MCP/MCC-project moet worden stopgezet ;-)
Ik heb nog Polywarmton thuis, als dat op is, ga ik het niet meer nabestellen.
Groeten
Alex
orwograph
Bij mij is het juist andersom: ik ben op zoek naar een warmgetint multikontrast-barytpapier, omdat ik tot nu toe voornamelijk met ORWO-papier met vaste gradatie (baryt) werk, dat bovendien koudzwart is. Ik kan/wil echter geen papier uit het hoge prijssegment aanschaffen, omdat mijn complete "frontend" (camera, lenzen, ontwikkelchemie en uiteindelijk mijn ervaring) op zijn best als semiprofessioneel kan worden omschreven. Dus doe ik concessies. :) Het MCC uit de test beviel me erg goed, afgezien van het feit dat de emulsie naar mijn smaak iets te stevig aan het droogdoek van mijn hete pers kleeft. Het ORWO-papier laat zich toch veel gemakkelijker verwerken en plakt daardoor ook aanzienlijk minder aan het oppervlak.
Maar terug naar het onderwerp: ik heb vorige week in Moskou twee soorten papier nieuw in de winkel gekocht, die me qua prijs aanspraken en die ik nu eerst ga testen (Slavich Bromportrait/Baryt Warmton kartondik normaal contrast 10*15 cm 25 vellen voor 2,50 euro en Fomabrom Variant 30*40 cm 10 vellen voor 8,- euro)
Jammer dat je me niet meer hebt laten weten dat je naar Moskou ging, anders had ik nog het een en ander voor je kunnen uitzoeken. Ik ben vooral benieuwd naar het goedkope Slavich Warmton-barytpapier.
Bovendien moet ik eerst nog klant bij jullie worden, op de een of andere manier heb ik tot nu toe nog een kleine drempel vanwege de eerste aankoop, het minimum bestelbedrag, verzendkosten enz. Ik zou liever eens bij jullie in de winkel langskomen als ik weer eens in Berlijn ben.
Peter.
ThomasLoos
Nou, ik gebruik de Forte PWT 14 FB heel graag en heb er nog een beetje van over. De PWT 14 PE heb ik onlangs voor het eerst getest en zou ik ook heel graag blijven gebruiken. Ik heb tot nu toe nog niet naar alternatieven gekeken, maar ga daar binnenkort wel mee beginnen.
Ik heb het papier met de matte oppervlakte tot nu toe nog nooit gebruikt en wilde het, gezien het feit dat er tot nu toe nog geen concrete aanwijzingen zijn dat het papier weer geproduceerd gaat worden, ook niet nu voor het eerst testen, in ieder geval niet tegen een normale prijs. Dat is eigenlijk het probleem voor mij.
Als het te voorzien is dat iemand de productie van het papier weer opneemt, zou ik het blijven gebruiken en ook nu nog restvoorraden kopen.
Bij Agfa was het trouwens niet anders. Sinds ik zelf in de donkere kamer vergroot, heb ik altijd met MCP gewerkt. Na het faillissement van Agfa ben ik eerst op zoek gegaan naar alternatieven en pas toen vorig jaar duidelijk werd dat jullie het papier zouden blijven produceren, ben ik ook restvoorraden van MCP gaan kopen. Ik kon me toch al niet vinden in de MG IV, dus MCP en MCC zal ik dan zeker ook als ADOX kopen.
Thomas
cfb_de
Hallo Mirko,
Ik houd gewoon niet van mat papier. Als het glanzend was, hadden jullie me allang iets verkocht.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Rodinal
Hallo Mirko,
Je hebt gelijk dat het geklaag en de commerciële realiteit weer eens niet met elkaar in overeenstemming zijn, en zoals zo vaak geldt dat niet alleen in dit geval.
Waarom ik geen Polywarmtone meer gebruik:
- Mat papier vind ik, nou ja, niet bijzonder aantrekkelijk
- Na diverse problemen met de fixage blijf ik van dit papier af. (Ondanks de sterkste en langste fixatie kreeg het een roze tint of vervaagde het)
- Ik koop inmiddels uit principe geen restanten/faillissementsgoederen meer.
Wanneer komt de nieuwe Adox MCP/MCC dan?
Hier is het toch vergelijkbaar: meer dan twee jaar na het faillissement van Agfaphoto is er nog steeds een overvloed aan dit papier en de APX, zelfs tonnen vol.
Wie heeft daar baat bij?
Niemand!
Noch degenen die het produceerden – die zijn toch al ontslagen –, noch degenen die de restanten verkopen omdat de toegevoegde waarde aanzienlijk kleiner is, noch degenen die het zouden moeten kopen omdat ze op een dood paard rijden.
En al helemaal niet degenen die nog actief produceren!
Sorry, maar met elke gekochte APX enz. die uit dubieuze masterrollen is geknipt, kun je net zo goed een salvo afvuren op Ilford & Co.
Rodinal
... Nog even een compliment voor de nieuwe ADOX Easy Print 311/312 (ook bekend als Kentmere VC Select): de verpakkingsgroottes en de prijs zijn meer dan aantrekkelijk. Vooral bij de grotere formaten vind ik verpakkingen van 10 stuks erg handig, gezien mijn werkvolume.
TA
Hallo Mirko,
ik denk dat het inderdaad vooral aan het oppervlak ligt :) . Het PW RC was mijn absolute favoriete PE-papier, maar dan wel alleen in glanzend. Ik had ook eens een doos in mat besteld, maar die kon me niet overtuigen. Dat lag zeker niet aan het PW zelf, maar aan het feit dat ik blijkbaar niet van mat papier houd. Toen ik na het faillissement van Forte snel een kleine voorraad wilde aanleggen, heb ik jullie gebeld, maar zowel PE als Baryt waren niet meer in glanzend leverbaar. Daarom heb ik de papieren van Foma een kans gegeven. De Fomabrom Variant 3 bevalt me goed :) en ik ben al benieuwd naar versie IV, die in de loop van het jaar uitkomt.
Groeten
taher
wschwetz
Ik heb een tijdje geleden een heleboel PW gekocht, zowel glanzend als een beetje mat, dus ik heb er nog steeds. Aangezien het niet meer wordt geproduceerd, gebruik ik het zelden (ik bewaar het voor de juiste foto’s) en werk ik meestal met MCP.
Dus ik ga zeker nog wat PE mat kopen. Ik heb er onlangs, nou ja, een soort morbide stilleven op afgedrukt en dat pakte heel goed uit. Ik vind stillevens meestal mooier op mat. Portretten maak ik heel zelden, maar ik denk dat het daarvoor ook beter is dan glanzend, dus dat wil ik ook eens proberen.
Tot nu toe heb ik de glanzende Polywarmton gebruikt voor vrij droge landschappen en enkele industriële ruïnes. Ik wil binnenkort ook industriële ruïnes op mat vergroten en kijken hoe dat uitpakt. Afhankelijk van het resultaat bestel ik ook nog mat bij.
Mijn persoonlijke standpunt is inmiddels echter dat ik alleen nog maar papier wil gebruiken waarvoor Heiland Splitgrade-instellingen beschikbaar zijn of waarvan de distributeur mij een werkende (!) instelling noemt, ook al vertoont een partij grotere afwijkingen ten opzichte van de standaard. Ik heb noch tijd, noch zin om daar lang mee te rommelen (dat geldt ook voor negatieffilms wat betreft de kwaliteit van de verwerkingsinstructies).
Bovendien mis ik de oude Polykaltton in N113 minstens net zo erg als de PW.
Wilf
Urnes
Ik denk dat niemand echt een papier wil kopen dat op de lange termijn niet meer leverbaar is. Zelf heb ik al twee jaar geleden, bij het eerste faillissement, een voorraad aangelegd. Dat zal waarschijnlijk nog wel even meegaan. PW in 24x30 was momenteel echter ook niet meer in glanzend verkrijgbaar. Ik heb dan ook een tijdje moeten zoeken, totdat ik nog een doos in het lab vond.
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Hallo allemaal,
bedankt voor de reacties. Er zit van alles bij ;-)
Het PW is blijkbaar verleden tijd. Wat er ook maar door wie dan ook op de markt komt om Forte PW te "vervangen", het zal een geheel nieuw papier zijn dat zoveel mogelijk positieve eigenschappen van het vroegere Forte-papier combineert, maar uit een andere hoek komt.
Groeten,
Mirko
Urnes
Het is toch heel simpel, Mirko.
Een warmtoonpapier op een stevige drager, dat wordt gebruikt voor lith-printing en altijd voorhanden is als je het nodig hebt. :)
Groeten, Sven.
bernhardmangelsgmxde
Eigenlijk ben ik op zoek naar PE-papier met een mat oppervlak en (in het beste geval) een warme tint, dat niet al te zwaar op de studentenportemonnee drukt... kortom: ik zoek het PW in mat. In de catalogus staat echter: "Oppervlak: glanzend"; plasticglans... niet mijn ding. (n.b.: Baryt-glanzend: Dat kan ik niet..., het blijft gewoon mat)
Als ik het in de discussie goed heb begrepen, is het eigenlijk alleen in mat verkrijgbaar? Als dat zo is: pas de vermelding in de catalogus aan, en ik zal het bij de volgende bestelling kopen...
(En daar ook een paar APX bij, dat kan ik moreel verdedigen. Ik vind de film leuk, als hij nu minder kost is dat goed voor mij. Het levert de verkopers ook niets op als het spul bij hen blijft liggen).
Als het papier later niet meer bestaat... dan bestaat het gewoon niet meer, maar er zal wel iets vergelijkbaars voor in de plaats komen.
Buchtnix
Ik verbruik gemiddeld 25 vellen 24x30 van het FPW2 (halfmat) per maand. Ik zou het graag blijven gebruiken, vooral omdat de prijs-kwaliteitverhouding erg goed is. Het Fomatone PE heeft weliswaar ook zijn charme, maar is twee keer zo duur. Behalve het Fomatone PE ken ik geen ander warmtoon PE-papier meer. Dus afscheid nemen van warmtoon of Splitgrade kopen: gezien deze prijsverschillen heeft de Splitgrade zich bij mijn fotovolume uiterlijk na 3 jaar terugverdiend.
Groeten, Steffen