Heeft iemand ooit een kleurenfilm ontwikkeld met een zwart-wit-ontwikkelaar in plaats van met een kleurenontwikkelaar?
Ik bedoel _niet_ als zwart-witfilm ontwikkeld, maar de ontwikkelaar vervangen.
Ik snap het ook niet helemaal. Wat is het verschil?
Ik zou graag willen weten of er kleurstoffen ontstaan of niet. Want sommige zwart-wit-ontwikkelaars gebruiken immers ook
derivaten van kleurontwikkelaars als ontwikkelingsstof (p-fenyleendiamine).
Iemand heeft me ooit verteld dat de pH-waarde (en waarschijnlijk ook de concentratie van de p-fenyleendiamine) bepaalt of er kleurstoffen worden gevormd. Ik moest het toch per se zelf uitproberen en heb een C-41-film ontwikkeld in Emofin, dat ook op p-fenyleendiamine is gebaseerd. Natuurlijk kwam er geen kleurenfoto uit, maar een zwart-witfoto. Ik heb het zilver weliswaar niet uitgebleekt, maar als er kleur was ontstaan, zou je dat in de scan toch hebben gezien.
Verder zou ik graag willen weten hoe gegarandeerd is dat diafilms bij de eerste ontwikkeling geen
kleurstoffen vormen.
Heel eenvoudig – de eerste ontwikkelaar is een zwart-witontwikkelaar die helemaal niet in staat is om kleurstoffen te vormen. Die zorgt er alleen voor dat er een negatiefbeeld is, zodat het zilverhalogenide van de emulsie bij de (eventuele chemische) tweede belichting niet meer lichtgevoelig is. Hierbij ontstaat dus een negatief van het negatief, dat bij de daaropvolgende kleurontwikkeling het kleurpositiefbeeld oplevert. Het daaropvolgende bleekbad zet het zwarte metallische zilver weer om in zilverzout, dat de fixeer daarna (of tegelijkertijd, als er een bixbad wordt gebruikt) uitspoelt. In de eerste ontwikkeling is alleen een zilver- (zwart-wit)beeld ontstaan, in de tweede het kleurstofbeeld, dat zich tot aan het bleekfixeren over het zilverbeeld legt.
Wat me nog zou interesseren, is welke eisen er aan de zwart-wit-eerste ontwikkelaar worden gesteld, of dat ik daarvoor zomaar een willekeurige zwart-wit-ontwikkelaar kan nemen, bijvoorbeeld om de dichtheid (push/pull) en het contrast te beïnvloeden. Of dat ik met zo'n eerste ontwikkelaar bijvoorbeeld door resten in de emulsie de tweede ontwikkelaar chemisch vernietig... Met andere woorden: kan ik met RODINAL en een C-41-kit een diafilm min of meer correct ontwikkelen, of vernietig ik daarmee alleen de tweede/kleurenontwikkelaar? Er moet bovendien voor worden gezorgd dat de eerste ontwikkelaar zeer goed is uitgewassen voordat ik de tweede belichting uitvoer, zodat bij de tweede belichting niet alles al zwart wordt :) – dat moet ik bij gelegenheid eens uitproberen...
Peter.