luxikon
Hoi,
Tot nu toe heb ik alleen met Ilford Multigrade IV gewerkt en de afdrukken zonder problemen gedroogd in mijn doorlooptrocker Ilford 1250 RC.
Vandaag heb ik voor het eerst met Adox Easy Print vergroot en ik was behoorlijk onder de indruk van het resultaat. De ramp vond plaats tijdens het drogen, toen de afdrukken zich om de laatste rol van de droger wikkelden. Ze moeten daar vastgeplakt zijn, anders zouden ze zich niet hebben opgerold.
Kan men bij het wassen iets toevoegen om dit kleefeffect te voorkomen?
Welke andere mogelijkheden zijn er om RC-papier te drogen?
Groeten,
luxikon
Andreas_23
Hallo Luxikon,
PE/RC-papier laat ik gewoon aan de lucht drogen. Daarvoor leg ik het in een rek dat eigenlijk bedoeld is voor borden na het afwassen. Het is van roestvrij staal en kostte op eBay 1 euro per stuk. Je kunt natuurlijk ook het droogrek van Kaiser kopen. Dat werkt volgens hetzelfde principe, maar kost 30 euro per stuk. Je moet de foto's natuurlijk zo neerzetten dat de emulsie nergens ergens tegenaan komt. Dan blijft er niets plakken, maar duurt het drogen wel langer. De foto is alleen bedoeld om het principe te illustreren. Natuurlijk leg ik de foto's niet op de parketvloer om te drogen.
Met vriendelijke groeten,
Andreas
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
luxikon
Hoi Andreas,
Bedankt voor de tip.
Hartelijke groeten,
Luxikon