milkymichi
Hallo allemaal!
Ik wil een film maken met een sterk contrast dat een beetje doet denken aan oudere films uit de jaren '70 en '80. (Bijvoorbeeld zoals de Pumuckl-films, voor wie die kent.)
Wat zou hiervoor het meest geschikt zijn: Kodak Vision, Fujicolor 64 D of Eterna?
Of zou het voor dit doel beter zijn om met positief materiaal te werken?
Als formaat heb ik Super 8 en 16 mm tot mijn beschikking.
Ik zou dankbaar zijn voor antwoorden.
michi :unsure
Gast
Met de 64D kies je voor een van de films met de fijnste korrel die er naast de Vision2 50D te krijgen is. Een fijne korrel is niet per se een kenmerk van de televisiefilms uit die tijd. Je kunt beter kiezen voor zeer lichtgevoelige filmsoorten, waarbij de korrel iets grover is.
Gewoonlijk worden ook huidige 16mm-producties – ook die voor televisie – iets onderbelicht en vervolgens met een gamma weergegeven, waardoor het beeld wat vaal wordt. Destijds werd er doorgaans normaal belicht en gescand op de roerapparaten (Flying Spot).
Maar dat is slechts één aspect dat ervoor zorgde dat deze films eruit zagen zoals ze eruitzien. Daar kwam nog een andere soort belichting bij. Dat er inmiddels veel meer filmlampen en andere vlakke lampen met ongebruikelijke kleurenspectra worden gebruikt, maakt wel degelijk een verschil. Destijds werden er gewoon kunstlichtlampen op gericht en werd er op de achtergrond in het raam graag daglicht gelaten.
Ook de decoratie was anders.
Overigens is ook het geluid een aspect dat de sfeer in de oude series sterk heeft beïnvloed. Vergelijk eens het geluid van oude Tatort-afleveringen uit de jaren 70 met nieuwe.
Pumuckl werd overigens niet op omkeerfilm opgenomen, zoals voor andere producties heel gebruikelijk was. Misschien zorgden de animaties, die in Tsjechië werden gemaakt, ervoor dat er op negatief moest worden opgenomen.
Kortom: het is vooral een kwestie van decor en belichting. De nieuwe filmemulsies – en zeker de nieuwe Vision3 500 ASA – zijn bijna net zo fijn en hebben een even groot contrastbereik als de 100 ASA-films van toen. Experimenteer eens een beetje met onderbelichting (maar begin eerst met normaal)...
milkymichi
Hallo!
Hartelijk dank voor je antwoord.
Weet je toevallig wat er bij de Pumuckl-films is gebruikt (camera’s, formaat, filmmateriaal)?
Dat zou me altijd al heel erg interesseren.
Wat betreft de belichting:
Wat is eigenlijk het verschil tussen vroeger en nu bij buitenopnames (op straat, in de vrije natuur)?
Ik heb weinig praktische ervaring, daarom stel ik zoveel vragen ;)
Mijn doel is simpelweg om een aantal korte films te produceren (als bijverdienste, niet als hoofdberoep), die qua kwaliteit echter wel professioneel kunnen zijn. (Natuuropnames, kortere scènes met mensen en dergelijke.)
Belangrijk voor mij is echter altijd de sfeer die in een scène heerst.
Nuchtere documentaireopnames, die aan video doen denken, vind ik niet mooi.
Groeten,
Michael