DieterSchuld
Beste forumleden,
hoe voorkomen jullie dat de CMS 20 zich na het drogen zo oprolt?
Ik heb er al gewichten aan vastgemaakt en er een emmer met heet water onder gezet.
Met vriendelijke groet,
Dieter Schuld
MirkoBoeddecker
ADOX CMS 20 €
We hebben geen film van dit type op voorraad.
De NC-emulsie op de achterkant is van topkwaliteit.
Zeker geen vergissing?
Groeten,
Mirko
DieterSchuld
ADOX CMS 20 ???
We hebben geen film die zo vlak ligt.
De NC-emulsie op de achterkant is van topklasse.
Zeker geen vergissing?
Groeten,
Mirko
ADOX CMS 20 ???
We hebben geen film die er zo uitziet.
De NC-emulsie op de achterkant is van topklasse.
Zeker geen vergissing?
Groeten,
Mirko
Hallo Mirko,
ik gebruik deze film niet voor het eerst en op het patroon en op de perforatie staat inderdaad adox CMS 20. Ik heb ook al verschillende CMS 20-films ontwikkeld die volkomen vlak liggen. Maar de twee die ik nu heb ontwikkeld, krullen zo sterk dat de acetaatlaag gaat rollen. Ik heb ze ongeveer drie maanden geleden ondergaan en nu pas ontwikkeld. Zou dat de oorzaak zijn?
Met vriendelijke groet,
Dieter Schuld
cfb_de
Hallo Dieter,
Even voor de duidelijkheid: het is geen acetaat. Dankzij een innovatie van Kodak fotograferen we tegenwoordig ook op dun gewalste wegwerpflessen van PET :-)
Ik had soortgelijke problemen met het sporequivalent van deze film. Sindsdien zet ik in de badkamer de verwarming uit en verzadig ik de lucht daarna met waterdamp via de douche (de nevel moet stabiel blijven). Pas dan hang ik de film in de douchecabine. Boven aan een kleerhanger, onderaan met een gewone plastic klem.
Werkt perfect. En de volgende ochtend is de film stofvrij en droog, net als de hele badkamer. Af en toe zet ik mijn hibiscus erbij, die wordt er ook heel blij van.
Met vriendelijke groeten,
Franz
DieterSchuld
Hallo Franz,
even voor de duidelijkheid:
de huls waarin de filmstroken zitten, is van acetaat.
Ik vraag me alleen het volgende af: dit is niet de eerste CMS 20 die ik verwerk en er zijn er heel wat die in dezelfde ruimte zijn verwerkt en die volkomen vlak zijn. Maakt een verschil in luchtvochtigheid van ongeveer 15% (nu 50%, toen ongeveer 60-65%) zoveel verschil, of ligt het in feite aan de opslag tussen belichting en verwerking (ruim drie maanden)?
Met vriendelijke groet,
Dieter Schuld
MirkoBoeddecker
Hallo Dieter,
Wat je beschrijft, doet bij mij een vermoeden rijzen.
Er zijn verkeerd gemerkte ADOX Ortho-filmrolletjes in omloop. De fabrikant heeft daar per ongeluk CMS op belicht.
Dat staat ook op het patroon vermeld.
Dat is natuurlijk een heel andere film (hoewel die ook niet per se bekend staat om zijn neiging tot krullen).
Zou je die toevallig verwarren met de CMS-films?
Anders weet ik ook niet wat ik ervan moet denken.
Alle films die ik tot nu toe heb gebruikt (ongeveer 120 stuks) lagen perfect vlak.
Groeten,
Mirko
DieterSchuld
Hallo Mirko,
Ik ben meteen na je e-mail weer naar mijn fotolab gegaan en heb de patronen bekeken. Er staat echt op beide patronen ‘CMS 20’ en ook op de perforatie. Het gaat echter om een tweede partij CMS 20, die ik later heb besteld dan de vorige. Ik heb de deksels gemarkeerd. Ik ben benieuwd naar de volgende film, die ik dan zonder lang in de filmdoos te laten liggen meteen als belichte film zal ontwikkelen. Wat moet ik doen?
Met vriendelijke groet,
Dieter Schuld
MirkoBoeddecker
Hallo Dieter,
Ik heb vandaag twee CMS 20-films ontwikkeld. In een droge winterruimte en gedroogd in een droogkast zonder luchtbevochtiging. Alles is in orde, ze liggen perfect vlak.
Ik weet niet wat ik je moet adviseren...
Waren de andere films in orde?
Groeten,
Mirko
DieterSchuld
Hallo Dieter,
Ik heb vandaag twee CMS 20-films ontwikkeld. In een droge winterruimte en gedroogd in een droogkast zonder luchtbevochtiging. Alles is in orde, ze liggen perfect vlak.
Ik weet niet wat ik je moet adviseren...
Waren de andere films in orde?
Groeten,
Mirko
Hallo Mirko,
de tot nu toe verwerkte CMS 20 zijn allemaal perfect. Zou het kunnen dat de NC-emulsie aan de achterkant ontbreekt? Maar hoe kun je dat vaststellen?
Met vriendelijke groet,
Dieter Schuld
MirkoBoeddecker
Hallo Dieter,
nee, dat is onmogelijk. De NC-emulsie zit er in ieder geval altijd op.
Alle tot nu toe verkochte CMS-producten komen bovendien uit dezelfde batch. De films zijn volkomen identiek, alleen de patronen zijn vervangen.
Groeten,
Mirko
SamuliSchielke
Gisteren heb ik een rolletje CMS20 ontwikkeld; op de doos staat cms20 en op de film staat ook cms20. Toen ik ze gisteren liet drogen, krulden ze als de beste – maar vandaag, nadat ze een nacht in de hoesjes hebben gelegen, liggen ze al een stuk vlakker. Helemaal vlak is het echter nog niet. Zou het kunnen dat de film tijdens het drogen gewoon heel gevoelig reageert op de tijd en de klimatologische omstandigheden?
Voor de rest trouwens een geweldige film.
Samuli
DieterSchuld
Hallo Samuli,
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de kwaliteit van de film voor mijn werk. Daarom blijf ik ook steeds verder experimenteren. Het liefst zou ik in Berlijn naast Mirko staan en kijken wat hij precies doet, zodat zijn films helemaal vlak liggen. Ik kan me er alleen maar over verbazen.
Nu even over het oprollen:
Ik had onlangs een film CMS 20 ontwikkeld die niet bevroren was en die 's avonds op dezelfde dag van de opname werd ontwikkeld. Hij rolde sterk op, maar niet zo extreem.
Daarna heb ik de film na ongeveer drie uur droogtijd met de hand andersom opgerold, zodat de filmbegin aan de buitenkant zat, en heb hem vervolgens ongeveer 24 uur in een filmcassette gestopt. Hij was aanvankelijk helemaal recht, maar krulde na verloop van tijd weer een beetje. Daar ben ik tevreden mee.
De volgende poging zal als volgt zijn:
Ik spoel de film andersom in de ontwikkelspoel dan ik tot nu toe heb gedaan. Namelijk met de laag naar buiten, dus tegen de richting van de krul in. En dan … Ik ben benieuwd.
Nog steeds een krul, dan twee dagen in het patroon. En dan??? Ach ja!
Dieter Schuld
MirkoBoeddecker
Het liefst zou ik in Berlijn naast Mirko staan om te kijken hoe hij dat doet, zodat zijn films helemaal vlak liggen. Ik kan me er alleen maar over verbazen.
Dat is eenvoudig te verklaren:
Eerst ontwikkelen we met de hand in een Jobo 1510-bus met CMS-ontwikkelaar, stoppen we de film en daarna hangen we de films na het fixeren in de hangtankinstallatie. Daar hangen ze in een U-vorm met de emulsiezijde naar buiten en worden ze in de droogkast langzaam gedroogd met een mengsel van gefilterde verse lucht en recirculatielucht.
Daarna hangen ze normaal gesproken nog 30 minuten in de U-vorm totdat ze worden gesneden (afhankelijk van de werkdruk).
We hebben in ons eigen laboratorium een doorvoer van ca. 1-3 films per week, aangezien de service voor CMS net van start is gegaan.
De volgende factoren zijn bekende beïnvloeders van de neiging van een film om te krullen:
1) Luchtvochtigheid en omgevingstemperatuur tijdens het drogen
2) Hoe lang de film in het patroon heeft gezeten (geldt echter alleen voor films die echt jaren of decennia in de kast hebben gelegen)
3) Het bevochtigingsmiddel
4) De uitlijning van de film tijdens het drogen
Ik heb ooit een Svema-film die sterk de neiging had om op te rollen vlak gekregen door deze met de emulsiezijde naar buiten in de spiraal met een waaier te drogen.
Groeten,
Mirko