luxikon
Hoi,
Ik heb afgelopen herfst HP5 in Promicrol op N+2 ontwikkeld en uitstekende resultaten behaald.
Sindsdien heb ik de ontwikkelaar niet meer kunnen gebruiken.
Heeft iemand ervaring met Promicrol en kan mij vertellen of de ontwikkelaar na bijna een half jaar nog bruikbaar is?
Ik heb het "restje" sindsdien bewaard in een vouwfles met weinig lucht aan het oppervlak.
Groeten
Klaus
zensusa
Hallo Klaus,
Ik heb zojuist twee APX-films ontwikkeld in Promicrol 1:14. De ontwikkelaar (1 liter) is in januari 2007 gekocht. Hij is dus een jaar oud, nog voor een kwart gevuld en wordt met *gas beschermd*. Ik heb hem destijds echter meteen overgegoten in een bruine glazen fles. Bovendien staat hij, net als al mijn andere ontwikkelaars, in de koelkast. Ik ga ervan uit, vooral omdat ik Promicrol maar voor een paar films gebruik, dat ik hem tegen het midden van het jaar opgebruikt heb. Dan heeft hij anderhalf jaar meegaan. Mijn ervaring is dat Promicrol, mits goed behandeld, twee jaar meegaat zonder kwaliteitsverlies!
Mocht je ontwikkelaar al na een paar weken de geest hebben gegeven, dan heb je hem op de een of andere manier *verpest* of slecht behandeld java script:emoticon(':)', 'smid_3')
Doe hem in glas, goed gekoeld en met Protectan er bovenop, dan gaat het ontwikkelen ook lang goed.
Veel groeten
Lothar