pbpb
Hallo! Heeft iemand hier meer gedetailleerde informatie over de spectrale gevoeligheid van Adox Nuance-papier? Ik ga ervan uit dat het ongeveer in het bereik van 380-500 nm gevoelig is, net als andere papieren met vaste gradatie, maar zijn er hierover nauwkeurigere metingen? Met name: kun je op dit papier vergroten, zelfs als je alleen het spectrale bereik >475 nm gebruikt?
Ik ga het in ieder geval zelf testen en hier verslag doen. Dit is de achtergrond van mijn vraag: ik wil foto's die in Finol zijn ontwikkeld op dit papier vergroten, maar heb helaas een te hoge tintdichtheid, waardoor het contrast van de negatieven te hoog is voor het G2-papier, zelfs bij gebruik van een zachte papierontwikkelaar (Separol Soft). Ik wil de vlek niet achteraf verzwakken. Maar ik kwam op het idee dat ik het spectrale bereik met hoge vlekdichtheid misschien bij het vergroten kan wegfilteren en dan als het ware met de pure zilverdichtheid vergroot, die immers een lager contrast heeft dan het kortergolvige blauwe spectrale bereik. Ik heb in een professionele spectrofotometer het absorptiespectrum van de ADOX CHS50 na Finol-ontwikkeling gemeten. Bij 350-450 nm een plateau met hoge vlekdichtheid, daarna een afname tot 500 nm naar de zuivere zilverdichtheid. Daardoor zou in het bereik van 450-500 nm eventueel een vergroting mogelijk zijn, als het papier hier nog voldoende gevoeligheid vertoont. In dit geval zou men dus door de keuze van geschikte randkleurenfilters gemakkelijk een contrastvariabele vergroting op een papier met vaste gradatie kunnen maken! Ik heb daar nog nooit van gehoord, maar in principe zou het moeten werken.
Groeten, Patrick