piu58
Beste fotografen,
Ik gebruik al jarenlang Foma Variant PE-papier. Ik heb er al duizenden vellen mee gewerkt en ken het papier goed. Omdat de prijs het afgelopen jaar flink is gestegen en ik ook wel eens iets nieuws wil uitproberen, heb ik een pak van het nieuwe Easy Print meebesteld. Als verschil werd mij aan de telefoon verteld dat het “iets helderder” zou zijn.
Mijn eerste indruk:
- Het papier is bij dezelfde filtering harder, minstens één stap. Dat is natuurlijk geen probleem
- Easy Print reageert zwakker op filtering, de eerste schatting is slechts ongeveer half zo sterk. Dat betekent dat je de extreme filteringen extra/ultrahard en extra zacht niet bereikt. Maar daar werkt ook geen verstandig mens, maar draait men aan het negatiefproces.
- De maximale zwartwaarde is goed, de hooglichtdifferentiatie is ook goed. In dit opzicht een voorbeeldig papier.
- Op een van de 5 vellen die vandaag door mijn chemie zijn gegaan, zat een foutje. Ik werk heel netjes en heb dat al jaren niet meer gehad. Toch kan ik niet helemaal uitsluiten dat het op de een of andere manier mijn fout was. Als dat af en toe voorkomt en niet te vaak, is het voor mij bij papier niet zo belangrijk. Film is iets anders.
Conclusie: Een echt goed papier met een paar eigenaardigheden. Een geweldig product voor deze prijs.
piu58
Toevoeging: Ik heb gisteren een transparante gradatiewig met verschillende filters tijdens de belichting op het papier gebruikt. De eerste indruk wordt bevestigd:
- 130 Y (Durst) geeft gradatie 1,5. Zachter wordt het niet
- 30 Y geeft ongeveer gradatie 2.
- 130 M komt uit op gradatie 4,5. Foma gaat nog een stukje verder.
Kortom: zelfs met extreme geelfiltering kom je niet ver in de zachte toon. Het harde bereik is goed gedekt. Dit kleinere gradatiebereik spreekt niet tegen het papier, aangezien van dergelijke papiersoorten wordt gezegd dat ze een betere grijsdifferentiatie hebben. Ik houd jullie op de hoogte.
leoz
Grappig genoeg zit ik in hetzelfde schuitje als jij: ik heb eeuwenlang op Foma-papier afgedrukt, maar heb nu om prijs- en interesseredenen Adox Easyprint gekocht. Ik ga het maandagavond maar eens uitproberen :D