Hallo! Ik wil graag beginnen met tweebadontwikkeling met Moersch Separol HE en S. Daarover heb ik twee vragen:
1. In het nieuwe gegevensblad wordt vermeld dat bij deze producten de alkali en de ontwikkelaar ook afzonderlijk kunnen worden aangemaakt. Heeft iemand hier ervaring mee, in hoeverre de houdbaarheid van de moederoplossingen op deze manier kan worden verlengd? Zo is bijvoorbeeld ook de SE3 Cold-ontwikkelaar van W. Moersch enkele jaren houdbaar na opening vanwege de scheiding van de ontwikkelaar en de alkali.
En hoe lang is de houdbaarheid van de poeders eigenlijk? In principe zou ik ook elke dag kleine hoeveelheden poeder kunnen afwegen voor de dagelijkse behoefte (afdruk, laboratoriumweegschaal enz. aanwezig. Ik ontwikkel maar eens in de paar weken, dus houdbaarheid is voor mij belangrijker dan die 5 minuten werk).
2. Er wordt aanbevolen om te ontwikkelen in de volgorde He -> Soft. Kan men hiervoor de juiste belichtingstijd eerst in HE bepalen en deze vervolgens zonder problemen constant houden bij de proeven met verschillende ontwikkelingsverhoudingen in HE : S (bij gelijke totale duur, d.w.z. uitontwikkeling)? Of moet bij variatie in de ontwikkelingsduur de belichtingstijd telkens opnieuw worden bepaald? Ik heb zelfs ergens gelezen dat men bij tweebadsontwikkeling de belichtingstijd moet bepalen door ontwikkeling in het *tweede bad* (of geldt dat alleen bij een zachte eerste ontwikkelaar?).
(3. Heeft iemand eigenlijk al eens geëxperimenteerd met de mogelijkheid om het papier herhaaldelijk met ontwikkelaar te verzadigen en in een apart alkalibad te ontwikkelen? Zie tweede bericht op
http://www.apug.org/forums/forum216/34435-...velopment.html )
Groeten
Patrick