UlfSpuhl
Hallo allemaal,
Ik heb me hier aangemeld vanwege de zeer interessante discussie over de Kiev en zou graag mee willen praten.
Na het gebruik van verschillende 35mm-camera’s, zoals spiegelreflex- en DSLR-camera’s, ligt mijn focus nu op zwart-witfotografie met middenformaat.
Ik werk als zelfstandige op het gebied van grafisch ontwerp en kunst, en fotografie is momenteel een van mijn belangrijkste aandachtspunten.
Omdat ik niet van mening ben dat de prijs van de apparatuur alleen bepalend is voor de kwaliteit van de foto's, maar dat het talent om te zien en de zin in avontuur groter zijn, heb ik gekozen voor een goedkope Kiev 88 in plaats van de originele Zweedse Hasselblad.
Na de vele onheilsvoorspellingen op het internet, die ik allemaal heb genegeerd, ging de eerste belichting van de film mis.
Behalve bij vier foto's zijn alle andere negatieven wit gebleven, dat wil zeggen niet belicht. Ik verdacht eerst de sluiter, maar het bleek dat de lichtmeter in de prismazoeker zo onnauwkeurig is dat bijna alle foto's onderbelicht waren.
De tweede film, opgenomen in de ministudio met continu licht, waarbij de belichting met de DSLR werd gemeten en overgedragen, leverde een doorlopend goede belichting op met selectieve scherpte. Geen storingen met de sluiter, geen transportproblemen met de film, kortom: de Kiev 88 is technisch gezien helemaal in orde, behalve de belichtingsmeter – daarvoor is een externe handbelichtingsmeter nodig – en hij is uitstekend geschikt voor het maken van foto's, vooral op creatief/artistiek gebied.
Zodra het weer het toelaat – op dit moment regent het pijpenstelen – gaat de Kiev 88 mee voor buitenopnames.
Tot nu toe beschouw ik de ontwikkeling met deze camera, van de vele kritische negatieve opmerkingen tot mijn eigen recente ervaringen, als een succes.
Wie heeft er nog ervaring met zwart-witfotografie of middenformaat?
Groeten, fluuu
cfb_de
Hallo "fluuu",