regennacht
Hallo,
weet iemand van jullie een website waarop verschillende (vooral kleur- en zwart-wit-)negatieffilms worden vergeleken, beschreven, gekarakteriseerd en/of beoordeeld?
Bedankt,
Paul
SamuliSchielke
Dat zou ik ook wel willen weten. Op de forums zijn er eindeloze discussies over (ook hier is er, geloof ik, ergens een thread over het onderwerp "favoriete film"), maar ik heb nergens een systematisch overzicht gezien.
Het probleem is ook welke kenmerken belangrijk zijn en hoe je ze kunt vergelijken. Natuurlijk kun je korrelgrootte, werkelijke ISO, contrastbereik enz. meten en vergelijken. Bij de meeste fabrikanten zijn er ook datasheets die dit allemaal vrij gedetailleerd documenteren. Maar ik denk dat deze meetbare eigenschappen uiteindelijk eerder secundair zijn. Ik gebruik bijvoorbeeld Fuji S 160 en Z 800 voor kleur, en Fomapan 100, Fuji Neopan 1600 en Polaroid voor zwart-wit. Als ik nu ga nadenken over de redenen daarvoor, zijn die allemaal nogal subjectief: ik hou van het beeldeffect, de toonwaarden, de kleuren enz. Het enige objectieve kenmerk in dit geheel is dat Foma erg goedkoop is.
Groeten
Samuli