uhoepfner
Hallo allemaal,
Ik heb gisteren ADOSTAB gekocht (trouwens, dank aan de mensen van Impex voor het weer eens deskundige en vriendelijke advies).
Kan ik ook papier dat al is verwerkt (dus al weken droog is) achteraf nog behandelen?
MirkoBoeddecker
Hallo Uwe,
Met ADOSTAB kun je eigenlijk elke foto stabiliseren die nog geen tekenen van verval vertoont. Of deze nu een paar weken of een paar jaar oud is.
Verwarm de foto gewoon voor totdat deze gelijkmatig nat is, laat hem uitlekken en leg hem in de ADOSTAB.
ADOSTAB hoeft niet nogmaals te worden uitgewassen.
Groeten,
Mirko
uhoepfner
Bedankt voor de informatie.
Op de voorkant van de fles staat 2 minuten en op de achterkant 1 minuut als aanbevolen belichtingstijd. Op ADOX.de staat 2 minuten. Dan zijn die 2 minuten dus waarschijnlijk juist?
Is 1 minuut dan voldoende om droog fotopapier voor te verwarmen?
Robin_
Hallo,
Ik heb nu ook een paar PE-afdrukken achteraf in ADOSTAB geweekt. Helemaal volgens de instructies. Vandaag heb ik de foto’s van de waslijn gehaald en zag ik dat er aan de achterkant van de afdrukken roodachtige vlekken zitten. Op sommige meer, op sommige minder. Maar alleen aan de achterkant.
Wat zijn dat voor vlekken? En krijg je die er weer af door ze opnieuw te weken?
Groeten,
Robin
Bonderer
Hallo
Je kunt beter selentoning of een goudbad gebruiken om te stabiliseren, maar dan moet je wel nog een keer spoelen. Ik had ADOSTAB voor film gebruikt, zonder problemen. Maar toen ik het voor een grote hoeveelheid RC-foto’s gebruikte, was het een ramp. Op de emulsiezijde van bijna alle foto’s zaten vage vlekken, waardoor de foto’s onbruikbaar waren. De reclamaties die ik naar FOTOIMPEX stuurde, zijn daar helaas zoekgeraakt, dus voordat er naar de oorzaak werd gezocht, heb ik niet te weten gekomen wat de oorzaak was. Sindsdien geen ADOSTAB meer en maar goed dat het niet mijn negatieven heeft getroffen.
piu58
Ik gebruik Sistan en heb er geen problemen mee.
Robin_
Ik heb ze nu nog een keer afgespoeld. Alle vlekken zijn weg. Geluk gehad :)
TR
Ik wil hier even meedoen: ik gebruik seleniettoner om de archiefbestendigheid te verbeteren, een groene waas te verwijderen en de zwarttinten iets te versterken.
Soms krijgt het hele papier, inclusief de onbelichte of "weggefixeerde" witte randen zonder zilver, een heel lichte "ivoorkleurige tint". Het papier ziet er dan uit alsof het een van die "pseudo-warmtoonpapieren" is met een gekleurde drager. Ik ga ervan uit dat in dit geval de fixeer nog niet helemaal verdwenen was. Kan iemand dit bevestigen? Of is dit misschien een teken dat de seleniettoner op is?
Gast
Hallo
Je kunt beter selentoning of een goudbad gebruiken om de film te stabiliseren, maar dan moet je hem wel nog een keer spoelen. Ik had ADOSTAB voor film gebruikt, zonder problemen. Maar toen ik het voor een grote hoeveelheid RC-foto’s gebruikte, was het een ramp. Op de belichte kant van bijna alle foto’s zaten vage vlekken, waardoor de foto’s onbruikbaar waren. De reclamaties die ik naar FOTOIMPEX stuurde, zijn daar helaas zoekgeraakt, en omdat er geen onderzoek naar de oorzaak is gedaan, heb ik nooit te weten gekomen wat de oorzaak was. Sindsdien geen ADOSTAB meer en maar goed dat het niet mijn negatieven heeft getroffen.
In de beschrijving van Sistan (AG-Stab) vond ik het volgende:
[size=3]
[font=verdana,geneva]"Let op!
[font=verdana,geneva] Een te hoge AG STAB-concentratie kan vlekken veroorzaken die pas na enige tijd zichtbaar worden – vooral als de foto's in nauw contact liggen (gestapeld opgeslagen). Er moet daarom op worden gelet dat de voor- en achterkant van de foto's vóór het drogen worden afgeveegd, zodat er geen gedeeltelijke overconcentratie ontstaat door opdrogende AG STAB-druppels. Bij verwerking in ontwikkelmachines en doorlooptrockers moeten de afdruk- en transportrollen zorgvuldig worden afgeveegd, zodat de AG STAB-oplossing zich daar niet kan afzetten en uitkristalliseren[/size]"
piu58
> dat in dit geval de fixeer nog niet helemaal was uitgewassen. Kan iemand dit bevestigen?
Seleentoning is zelfs een gevoelige test om te controleren of de fixeer goed is gewassen.
TR
> dat in dit geval de fixeer nog niet helemaal was uitgewassen. Kan iemand dit bevestigen?
Seleentoning is zelfs een gevoelige test voor een goede fixatie / wassen.
Precies. Maar men heeft het hier altijd over "vlekvorming". Bij mij is het papier echter gelijkmatig "gekleurd". Net als bij subtiele tonen. Daarom vraag ik het.
piu58
> gelijkmatig "gekleurd
Als het zilverionengehalte gelijkmatig is, zal de kleuring dat ook zijn.
TiMo
Soms krijgt het papier over het hele oppervlak (dus ook de onbelichte of "weggefixeerde" witte randen zonder zilver) een heel lichte "ivoorkleurige tint". Het papier ziet er dan uit alsof het een van die "pseudo-warmtintpapieren" is met een gekleurde drager. Ik ga ervan uit dat in dit geval de fixeer nog niet helemaal verdwenen was. Kan iemand dit bevestigen? Of is dit misschien een teken dat de selenotoner op is?
Hallo Thomas,
ik ben er tot nu toe altijd vanuit gegaan dat, als de inwerktijd lang genoeg is, het papier altijd een lichte tint krijgt. Het is tenslotte een toner. Ik gebruik de Adox Selentoner 1+19. Als ik het papier lang genoeg in de toner laat liggen, wordt het altijd subtiel bruin-geelachtig. Dat merk ik ook bij RC-papier, waarvan ik er zeker van ben dat het goed is gewassen.
Groeten van Tim
piu58
[indent=1]> als ik het lang genoeg in de toner laat zitten, krijgt het altijd een subtiele bruin-gelige tint.[/indent]
[indent=1]Ik gebruik de toner veel geconcentreerder, in een verhouding van 1 op 9. Ik heb nog nooit een verandering in de witheid van de afbeelding opgemerkt.[/indent]
TR
Bedankt voor de tips.
Timo, mijn papier neigt bij een seleentoning duidelijk naar magenta. Ik mag hier niet te intensief ontwikkelen. De delen van de foto die geen zilver meer bevatten (dus de witte randen) zouden geen kleurverandering mogen ondergaan, aangezien er hier immers niets meer aanwezig is (zou moeten zijn) waarmee de toner kan reageren. Ik denk ook dat in mijn geval de seleentoning een verbinding is aangegaan met nog niet volledig verwijderd fixeermiddel. Ik verbaasde me alleen over de gelijkmatige reactie, aangezien er in de literatuur altijd sprake is van "vlekvorming".
TiMo
Hallo Thomas en Uwe,
De rand blijft bij mij natuurlijk wit. Alles wat in de afbeelding zit, krijgt een tint. Behalve de absolute hoge lichten. In zoverre was mijn vorige bericht niet correct, omdat ik het over "papier" had. Het totale beeld wordt in ieder geval warmer, maar de donkere plekken ook iets minder dicht, als ik lang toon.
Doe eens een test en was een vel papier onvoldoende en toon het dan. Dan weet je of je eerder veel vlekken hebt of slechts één grote vlek over het hele papier.
Groeten van Tim
Bonderer
Terug naar het begin
Eigenlijk heeft goed gezweld RC/PE-papier geen stabilisator nodig. Het blijft zo lang goed als het gaat, en wie dat wil, kan het tonen, met wat dan ook, of behandelen met Sistan of iets dergelijks. Het verval van mijn PE-foto’s zal ik tijdens mijn leven waarschijnlijk niet meer meemaken. Voor mij was dat belangrijker bij de negatieven; die heb ik altijd al met Sistan behandeld. Een foto kan ik opnieuw maken, maar een vernietigd negatief blijft vernietigd.
Men doet dat met het stabiliseren omdat men het gelezen of geleerd heeft; ik had het uit diverse boeken en kranten. Ik gebruik voor PE en ook baryt alleen nog het goudbad. Dat verbetert de houdbaarheid, maar verandert alleen de zwarttinten, en dan nog maar een beetje. Maar iedereen moet voor zichzelf beslissen hoe hij dat aanpakt.
Bij mijn ramp met ADOSTAB had ik de foto's heel goed afgestreken en daarna door de droger gehaald. Meer kun je bij zo'n droger ook niet doen, hoe wil je de rollen nu echt schoonmaken? Je komt er nergens bij en door de draairichting kun je er ook niet met een vochtige doek overheen vegen, dat gaat gewoon niet goed. En de fabrikanten, die hebben altijd veel geschreven, maar als het niet lukte, was het altijd een gebruikersfout.
Het doel van RC-papier/PE-papier was immers snellere, eenvoudigere en betere verwerkbaarheid. Het ging nooit om houdbaarheid. Wat houdbaarheid betreft, ligt baryt zeker voorop, maar wie zal het verval van zijn foto's meemaken?
TR
Ik heb slechte ervaringen gehad met getinte afbeeldingen en een doorlooptrocker: de PE-afbeeldingen hadden daarna een plakkerig oppervlak. Misschien moeten dergelijke afbeeldingen aan de lucht worden gedroogd.