Gast
:ph34r:Aangezien ik me net op dit forum heb aangemeld, wil ik
eerst even iedereen gedag zeggen.
Ik ben blij dat er toch nog best veel analoogfotografen zijn,
die met hun deels ,,oude`` schatten op pad zijn.
Even iets over mezelf: ik ben 42 jaar jong en werk als radiomechanicus
bij een elektronicafabrikant. Ik houd me al een aantal
jaartjes bezig met fotografie. KB NIKON F80 ANALOG, bij wijze van proef met een geleende Canon Digital,
waar ik persoonlijk geen plezier aan beleefde.
Een jaar geleden kreeg ik een Pentacon Six en diverse objectieven cadeau.
(35 mm, 50 mm, 80 mm, 180 mm en 500 mm) Omdat digitaal beter is?! Volgens de gever. (Mijn geluk)
Sindsdien heb ik DUKA aangeschaft, met alles wat daarbij hoort.
Ik heb wat ervaring opgedaan en het mooie is dat ik er veel plezier aan heb beleefd.
Momenteel heb ik problemen met de P.Six bij koud weer onder de 5 °C.
Na veel storingen in het systeem heb ik de camera uit elkaar gehaald, schoongemaakt
en gesmeerd met volledig synthetische horlogeolie.
Over het algemeen werkt hij beter dan voorheen, maar bij temperaturen rond 0 °C blijft de doek-
sluiting bij alle sluitertijden ongeveer 1 mm open staan.
Voor mij rijst de vraag:
De camera opsturen voor reparatie (werkt hij dan daadwerkelijk bij temperaturen onder nul?)
Overstappen op een andere camera met de wens om de lenzen te kunnen blijven gebruiken. (Hassel.,
Kiev enz.)
Ik ben in de winter veel met de motor onderweg om te fotograferen, zonder de
mogelijkheid te hebben om de uitrusting warm te houden.
Een camera zonder accu of batterij zou mij wel aanspreken.
Bij deze temperaturen faalden digitale camera's vaak. Problemen met de accucapaciteit bij lange
belichtingstijden waren vervelend.
Ik zou dankbaar zijn voor tips en informatie over het verder gebruiken van de Six of andere camera's onder deze omstandigheden
.
Het prijsbereik zou rond de 500 € moeten liggen
cfb_de
Hallo Dirk,
P-Sixe-camera’s hebben in principe een nadeel bij echte kou. Werkt de 1/125 bij die van jou ook bij temperaturen onder 0 °C? Nee? Dan is de camera een klus voor de professionele service. Bijvoorbeeld bij Baier in Emmendingen, Olbrich in Gölitz, Krenkel in Treuen of vele anderen.
Als alternatief zou een Kiev-60 in aanmerking komen. Die is voor ongeveer honderd euro te koop, Baier (zie hierboven) of Wiese in Hamburg stellen hem dan in.
Of je doet het zelf. De K-60 is op internet in het Engels zeer goed gedocumenteerd en mechanisch weliswaar lastig, maar niet overdreven veeleisend (wat ik van de P-Six niet zo zou willen beweren).
Ik heb mijn K-60 zelf aangepast voor moderne film en heb hem op een gegeven moment samen met een fijnmechanicus volledig uit elkaar gehaald. Voor de lol.
Hij was onder de indruk van de eenvoudige constructie en de bescheiden kwaliteit van de onderdelen waarmee de Oekraïners/Russen zo'n robuuste camera hebben gebouwd.
Dat klopt. Robuust is hij zeker. Ik heb hem eens op de keukenvloer laten vallen. Tegel kapot, camera heel :-)
De P-Six is natuurlijk van een andere klasse: dat is fijnmechanica van Duitse makelij. Helaas uit de DDR, met de daaruit voortvloeiende concessies aan de constructiekwaliteit. In de constructie was veel vakkundig gedaan, maar kwam helaas alleen als "opzettelijk" in het product terecht.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Wolf_XL
Hallo Dirk,
De Six doet wat eigenaardig bij kou en dat geldt ook voor de lenzen – tenzij die al eens uit elkaar zijn gehaald en van moderne smeermiddelen zijn voorzien. Dat is ook geen wonder: enerzijds zijn de smeermiddelen uit de DDR-tijd niet bepaald de beste en anderzijds hebben sommige lenzen nogal exotische diafragmamechanismen... Bij de 180 mm Sonnar wordt het diafragma bijvoorbeeld bediend met een bowdenkabel – heel vreemd... ;-)
Alternatieven? Naast de al genoemde Kiev 60 is er ook een gemodificeerde Kiev 88 met Pentacon-vatting. Alleen kampen beide met de typische kwalen van het Oostblok – dat wil zeggen: ofwel zijn ze “onverwoestbaar”, ofwel ben je constant ergens aan het sleutelen. Verder is er nog de Mamiya 645. Geweldige systeemcamera met alles wat je hartje begeert en – de P’Six-lenzen kun je met een adapter blijven gebruiken. Maar dan wel alleen met een werkdiafragma... Of je koopt een "wintercamera" – ik denk dan bijvoorbeeld aan de "Texas-Leica" Fuji GW690. Die heeft weliswaar geen verwisselbare lenzen, maar is daarentegen zo groot dat je hem zelfs met motorhandschoenen nog kunt bedienen... ;-)
Gast
Bedankt voor de snelle reacties. Ik denk dat de Mamiya me wel zou bevallen.
Ik heb al even gegoogeld. Ik ga eens op zoek. Fijn weekend gewenst!
Ik duik nu even de DUKA in, tot ziens.
Met zwart-witte groeten, Dirk :) <_< :D
orwograph
Sorry, ik heb mijn bericht op de verkeerde plek geplaatst en daarom verwijderd. Ik kan dit bericht op de een of andere manier niet verwijderen.
Peter.