leoz
Hallo,+
Ik heb een vraag over de ADOX 25 CHS. Ik heb ter test vijf rolletjes gekocht (120-formaat) en ga die naar alle waarschijnlijkheid dit weekend onderwerpen aan belichting.
Nu de eigenlijke vraag.
Ik heb Ap09 (waarmee ik heel graag film ontwikkel) en omdat dit een zeer goede combinatie zou moeten zijn, heb ik voor de CHS meteen ook Neofin Blau gekocht.
Ik heb nu gelezen dat je de film in een zo sterk mogelijk verdunde ontwikkelaar moet ontwikkelen, dus bij Ap09 in 1+100 en bij Neofin 30 ml op 970 ml water.
(Moet bij Neofin ook een minimale hoeveelheid ontwikkelaar worden aangehouden? Ik heb een Jobo 1520, daar past dus maar 500 ml in, anders zou ik morgen nog even naar Impex rennen om de 1530-uitbreiding te kopen).
Wat zouden jullie dus aanraden, welke ontwikkelaar en hoe lang? (In de catalogus staat dat bij Neofin een 1+ push "gebeurt", dus ik moet ze belichten als ISO 50, toch?
En wat het gebruik betreft:
Ik wil met de films bandfoto's maken, klinkt in eerste instantie vreemd, is het ook, maar het gaat mij daarbij om hoge resolutie en een zo ongevoelig mogelijke film, waarschijnlijk komt er ook een roodfilter aan te pas (iets om op te letten, behalve bij de belichting met 2 stops meer?) De films worden uiteindelijk gescand, ik heb geen 6x6-vergroter en zal er waarschijnlijk ook de komende tijd geen aanschaffen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Leo
p.s.
Voorbelichten, ja of nee? Hoe lang?
HenningH
Hallo Leo,
Ik heb alleen ervaring met de 50 in Neofin (op 100 ASA), die ik met 15 ml op 250 ml verdund heb gebruikt. Dus de "normale" verdunning. 15 ml op 500 ml zou immers dezelfde minimale hoeveelheid ontwikkelaar opleveren, dus dat is naar mijn mening het proberen waard. Mijn resultaten waren erg scherp, maar ook duidelijk korrelig (daar is hier een langere thread over). Dan moet je er misschien ook rekening mee houden dat het huidige Neofin iets anders is dan dat uit de jaren 50...
Ik doe geen voorweking, als stopbad gebruik ik alleen water.
Ik zou geen roodfilter gebruiken, omdat de CHS-films vrij ongevoelig zijn in het rode spectrum. Met een oranjefilter bereik je daar al zeer duidelijke resultaten.
Groeten
Henning
leoz
Hartelijk dank, dat zijn in ieder geval al een paar interessante suggesties.
De opmerking over het roodfilter is heel goed; ik was even vergeten dat de film niet zo goed presteert in het rode spectrum; dat zou zeker een ramp zijn geworden (voor de foto’s met roodfilter ga ik dan de T-max of de Fomapan gebruiken).
Ik kan prima leven met geaccentueerde korrel, dus ik ga misschien eens de mengverhouding 15 op 500 testen.
(In de door mij genoemde bron,
http://www.chrzahn.de/Fotoseiten/Tipps/apx25Ersatz.html, staat dat de film erg hard is en pas goed zou worden in Neofin Blau bij een sterke verdunning.)
Ik heb maar één keer een CHS 50 geprobeerd, "toen" nog kleinbeeld en heel naïef ontwikkeld in RODINAL 1+25. De resultaten waren echter heel aardig.
cfb_de
Hoi,
ik spreek alleen voor de 50.
Volgens mijn bescheiden ervaring (en daar sta ik niet helemaal alleen in...) zijn de eigenschappen van de emulsie bij de films uit Samobor de afgelopen jaren stilletjes, maar duidelijk en ten slechte veranderd.
Sinds 2003 heb ik in totaal vijf inconsistente partijen moeten uitproberen (rolfilms koop ik meestal in hoeveelheden van meer dan 100 stuks).
Omdat ik niet bij elke partij zin heb om te testen, heb ik de HP5+ aangepast :-) Aangepast aan een vergelijkbare grijswaarde-/korrelweergave, wat met RODINAL 1+25/17 °C/ASA 200 (tijd/kantelen: uit de pols, ik kook ondertussen pasta of iets dergelijks) best goed uitpakt. De roodblindheid van de Efke 50/ADOX kun je met een oranjefilter vrij goed nabootsen. De film gedraagt zich sinds vier batches volledig constant binnen de gebruikelijke filmstatistieken.
En omdat Mirko zich zo pissig heeft gedragen bij de afhandeling van de klacht hier in zijn eigen forum: ik koop mijn films inmiddels ergens anders. En goedkoper dan de omgelabelde exportwaar van Ilford.
@Mirko: Naar mijn mening kun je de 50 nu uit het assortiment halen. Ik weet dat ik destijds een van de weinige voorstanders was. Nu is het afgelopen. Ik had daar nog 200 filmrolletjes met mogelijk net zo'n losse lijmlaag als de laatste, die ik nog eens wilde gebruiken. Na de derde wist ik waarom Impex de films in die Chinese verpakkingen verpakt (heeft?). R50 komt alleen nog in een wisselzak in mijn camera.
Als jullie weer eens filmrolletjes kunnen aanbieden die aan mijn eisen voldoen tegen een marktconforme prijs, dan ga ik weer bij jullie kopen.
Jullie concurrenten zitten niet in Stapelfeld, noch in Hatten, en ze noemen zich ook niet "kunstgrau". Het zijn heel gewone vakhandelaren hier ter plaatse. In het hart van de Zwabische horror, ver weg van de rijkshoofdstad Bielehn.
Met vriendelijke groeten,
Franz
piu58
Ik heb de film grondig "onderzocht". Als ontwikkelaar kwam voor mij alleen Rosinal in aanmerking. De "literatuur" (ook wel bekend als Google-onderzoek) adviseerde een verhouding van 1:100. Ik heb gemerkt dat 1:50 goed werkt. Bij handmatige ontwikkeling en mijn kanteling duurt het 6,5 minuten, maar dat moet iedereen zelf uitproberen.
De film mag niet overbelicht en ook niet overontwikkeld worden, hij neigt naar geblokkeerde lichten. Verder is hij goed.
Ik heb voorgewaterd, omdat dat wordt aanbevolen (doe ik anders nooit). Ongeveer 1 minuut.
BertholdSW
Hallo vanuit het Sauerland.
Efke 25-rolfilms en Finol van Mäßig vormen een geweldige combinatie.
Zonder omwegen: ontwikkeld bij 22 °C en 510 seconden, dat is mijn topcombinatie.
Daarna vergroten met een MG IV en filter 2,0.
23 °C als het iets contrastrijker moet worden.
De ontwikkelaar blijft na opening minstens 1-2 jaar goed. Alleen al daarom is hij voor mij de nummer 1.
Ik heb nu zo'n 40 filmrolletjes verwerkt. Ik blijf voorlopig bij de Mamiya 645.
Als de film na het ontwikkelen niet zo zou oprollen, zou er helemaal niets meer te klagen zijn.
Groeten Berthold
WWW.hachener.de
en de foto's met de witte rand daar zijn meestal Efke-foto's.
Wolfgg
Iedereen klaagt over de "rolneiging" van de Efke/ADOX-rolfilms en ziet daarbij een uniek voordeel over het hoofd: alleen bij deze drager heb ik nog nooit onscherpte door vlakliggingsproblemen gehad, want juist deze sterke rolneiging zorgt ervoor dat er zelfs bij 6x9 over het hele oppervlak nauw contact is met de aandrukplaat, en dat ondanks dat onvoorspelbare papier ertussen. Zelfs als de camera verticaal naar beneden kijkt. En juist bij de 25-film mag je het diafragma niet te ver sluiten, anders heb je geen reserve voor vlakheidsfouten, zodat hij zijn vermogen tot echt scherpe randen kan laten zien bij de vlekvormende ontwikkelaars zoals Tanol, Finol, Pyrocat-HD...
Groeten, Wolfgang
BertholdSW
Ik probeer ter vergelijking eens 3 foto’s te uploaden.
Foto van paardenbloemen: Efke 25, Mamiya 645, ontwikkeld in Finol.
Foto in het moeras: Tmax 100, 6x9 Falter, ontwikkeld in Finol.
Foto ochtendzon: Tmax 400, 6x9 Falter, ontwikkeld in Finol.
Vergelijk zelf maar.
Efke 25 voor hoge resolutie is mijn standaard in Finol.
Tmax 100 wordt in de toekomst voor de rest gebruikt.
Alle overige films/ontwikkelaars worden weggegooid.
Ik ben klaar met het eeuwige heen en weer geslinger en het zoeken naar iets beters. Het was de verkeerde weg.
Groeten Berthold Jochheim
PS. van Wolfgang.
> Iedereen klaagt over de "rolneiging" van de Efke/ADOX-rolfilms en ziet daarbij een uniek voordeel over het hoofd: alleen bij deze drager heb ik nog nooit onscherpte gehad door vlakliggingsproblemen, want juist deze sterke rolneiging zorgt ervoor dat er zelfs bij 6x9 over het hele oppervlak nauw contact is met de aandrukplaat, en dat ondanks dat onvoorspelbare papier ertussen.
Bedankt, zo heb ik het nog nooit bekeken. Je hebt GELIJK!!! Soms moet ik er met mijn neus op worden gewezen.
leoz
Nou, mijn pogingen met Neofin Blau waren niet zo bijzonder.
Ik ga vandaag de laatste twee filmrolletjes nog even testen, deze keer met belichting op ISO 25.
Ik heb nog Neofin Blau en RODINAL liggen; die twee wil ik nu in RODINAL ontwikkelen. Bij een verdunning van 1+100 zou 12 minuten optimaal zijn, toch?
Hartelijk dank voor de reacties, en mooie foto’s.
BertholdSW
Groeten uit het Sauerland
Het ontwikkelen met verhoogd contrast is bij mij ook goed gelukt.
Finol op 22 °C gedurende 510 seconden zonder voorverwarmer is bij mij de standaard.
Verhoogd contrast betekent bij mij:
Finol op 24 °C gedurende 510 seconden zonder voorverwarmer.
Ik voeg hieronder zo'n foto toe.
Groeten, Berthold Jochheim