Rudolphono
Hoi.
Nadat ik de vorige keer voor een middenformaat zwart-wit "SPECIALE" ontwikkeling 8
Renate
Hallo Ralph,
De HC110 is precies het tegenovergestelde van wat je zoekt. De korrel is duidelijk zichtbaar en de ontwikkelaar werkt scherp. Hetzelfde geldt voor RODINAL, de tweede extreem lang houdbare ontwikkelaar.
Voor jouw doeleinden kan ik de A49 aanbevelen. De korrel is nauwelijks zichtbaar, er zijn veel fijn genuanceerde grijstinten en de scherpte is niet bijzonder goed. De houdbaarheid is redelijk. De aangemaakte oplossing is in een goed gevulde fles 1/2 tot maximaal 1 jaar houdbaar. Afgedekt met Protectan is de oplossing slechts enkele weken houdbaar. Het grote nadeel is dat je de ontwikkelaar uit poeder moet mengen. Dat is tegelijkertijd ook het voordeel, want alleen als poeder is deze kwaliteit mogelijk. Het is momenteel mijn standaardontwikkelaar naast HC110 en RODINAL.
Ik vind de Fomapan erg goed en in A49 levert hij goed vergrootbare negatieven op. Het is een ongecompliceerde allrounder. Ik heb echter nooit de 200 gebruikt, alleen de 100 en de 400. Ik houd niet van de T-emulsies.
Veel succes
Renate
Rudolphono
Dat klinkt best goed.
Ik heb nu eens wat spullen bij elkaar gezocht.
Het zou fijn zijn als iemand er even naar zou kunnen kijken of dit allemaal klopt, of dat er iets moet worden toegevoegd, gecorrigeerd of verbeterd.
ADOLUX ATM 49 2x1 liter
ADOSTOP stopbad
ADOFIX fixeer 1 liter
ADOX ADOFLO 1 liter
Paterson filmclips 2 paar
Zwart-wit thermometer
Fles met wijde hals 1000 ml 2 stuks
1x voor stopbad en 1x voor fixeer
Spiraal 1500 35 mm / 6x6
Tank 1520 2x35 mm
Maatcilinder 100 ml
voor het aanmaken van stopbad en fixeer
Paterson maatbeker 2000 ml 1 stuk
voor het aanmaken van ontwikkelaar, stopbad en fixeer
Dan staan er nog een paar jerrycans voor oude ontwikkelaar en fixeer en een donkere glazen fles met glazen knikkers voor de verse ontwikkelaar op het boodschappenlijstje.
Groeten Ralph
Schwedenstahl
Hallo, dat klopt inderdaad met de korrel, maar dat zou pas echt zichtbaar worden bij KB; bij 6x6 of zelfs 6x7 valt het zeker niet zo op.
Tot welke vergroting wil je gaan?
Groeten
Marwan
Rudolphono
Op dit moment scan ik de foto’s alleen maar in.
Maar in de toekomst wil ik zeker een paar foto’s vergroten.
Ik denk dat A4-formaat bij KB wel mogelijk moet zijn.
Richard
Dan staan er nog een paar jerrycans voor oude ontwikkelaar en fixeer en een donkere glazen fles met glazen knikkers voor de verse ontwikkelaar op het boodschappenlijstje.
Een fles met knikkers is een mooie theorie. Maar niet echt praktisch. Van de hoeveelheid knikkers en de mogelijke pakkingsdichtheid tot de problemen bij het uitgieten van de ontwikkelaar en het schoonmaken van de knikkers.
Veel beter: Aponorm-flessen uit de apotheek. Verdeel de oplossing in handige porties (100 of 200 ml) en vergeet de problemen. De flessen zijn niet duur en je vermindert de gasruimte boven de ontwikkelaar aanzienlijk. Bovendien blijven de porties afgesloten tot het moment van gebruik :mrgreen:
Vergeet niet je hersenen in te schakelen bij het kiezen van de portiegroottes :mrgreen:
Rudolphono
Dat is natuurlijk een slim idee.
Wat betreft de jerrycans voor oude ontwikkelaar en fixeer ... maakt het uit wat ik daarin gebruik?
Ik heb daar een paar oude blikken staan.
Daar zat ooit schoonmaakmiddel in.
cfb_de
Blik is niet cool. Door de ontwikkelaar (basisch en complexvormer) roest het weg. Door de fixeer wordt het dunner, maar wordt de binnenkant verzilverd (het is niet de moeite waard om het te demonteren; de plas in de kelder zorgt voor meer problemen en ijzerthiosulfaat hoeft niet bij het gevaarlijk afval).
Gebruik jerrycans uit de bouwmarkt, plastic jerrycans voor brandstof, oude Aqua-Dest-jerrycans of wat dan ook.
Of (praktische oplossing!): zoek hier in het forum even op waar je als particulier met oude ontwikkelaar terecht kunt en wat je met oud fixeerbad kunt doen. Je kunt het milieubewustzijn namelijk ook overdrijven :-)
Voor fixeermiddelen heb ik hierboven tussen de regels door vrij duidelijk een oplossing laten doorschemeren.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Naschrift: En gebruikte jerrycans worden toch al goed schoongemaakt. Wat zegt het milieu van deze overbodige vermelding van "reinigingsmiddel"? Wat voor "reinigingsmiddel" is het eigenlijk?
leoz
Voor Fomapan zou ik toch voor RODINAL kiezen; Fomapan 100 in RODINAL 1+25 (ik heb het over de middenformaatversie van de film) levert bij mij erg mooie resultaten op, en de korrel blijft heel goed binnen de perken; ik scan mijn negatieven ook allemaal in.
En de fles RODINAL gaat eeuwig mee, zowel wat betreft de hoeveelheid ontwikkelaar als de houdbaarheidsdatum.
Ik heb de mijne nog uit mijn beginperiode met zwart-wit, dat was twee jaar geleden, daarna kwam er een pauze en nu ben ik er weer mee bezig, maar deze keer in middenformaat. En de fles Rodinal is nog minstens voor de helft, zo niet voor driekwart vol.
Ik wens je alvast veel plezier.
Rudolphono
Bedankt voor de suggesties. Ik heb de ATM 49 besteld en heb nu alle benodigdheden bij elkaar die ik maar kan wensen.
Ik heb kleine bruine glazen flesjes van 150 ml besteld.
Uit een liter moederoplossing haal ik 6 porties van 166,6 ml. Als ik deze 1+2 verdun, heb ik precies 500 ml. Daarmee krijg ik de Jobo Uni Tank goed vol.
Als de 166,6 ml niet in de flesjes past, moet ik de moederoplossing gewoon wat dikker maken, dat zou geen probleem moeten zijn. Dan moet ik het gewoon 1+2,2 verdunnen. <_<
Nogmaals een dikke pluim voor de mensen van FOTOIMPEX.
De e-mailbestelling werd meteen verwerkt en de orderbevestiging was heel informatief.
Ik vind het ook veel leuker om door de pdf-catalogus te bladeren dan door een online shop te gaan.
Het is echt leuk om hier geld uit te geven. :)
cfb_de
En waar is je oude fixeerbad gebleven?
Franz
Rudolphono
En waar is je oude fixeerbad gebleven?
Franz
Dat krijgt mijn schoonmoeder.
Nee... ik heb helemaal geen schoonmoeder.
Dat gaat voorlopig in een grote plastic jerrycan van 10 liter.
cfb_de
En dan? Naar het inzamelpunt voor gevaarlijk afval slepen?
Dit idiote watertransport met de daaropvolgende verspilling van fossiele brandstoffen (ook wel "verbranding van gevaarlijk afval" genoemd, terwijl het voor 98% uit water bestaat) kun je je best besparen.
Sleutelwoorden zijn "staalwol" (walgelijk gedoe), "dithioniet", "elektrolyse". Hiermee wordt het zilver gevuld en de rest kan in de gootsteen worden gegoten of, in het geval van elektrolytische zilvervulling na regeneratie, zelfs worden hergebruikt. Naar de afvalverwerkingsplaats brengt men dan nog maar enkele grammen vullingsresidu.
Franz
Rudolphono
En hoe pak ik dat met die staalwol aan?
Hoe dat chemisch werkt, snap ik wel.
Gooi ik gewoon wat staalwol in mijn gebruikte fixeer en filter ik dat na een tijdje?
De slib laten drogen en naar het milieupunt brengen?
Groeten, Ralph
cfb_de
Ja. Doe er staalwol in (let op: staalwol uit de draaierij is niet geschikt!), laat het een paar dagen staan (het werkt echter beter als je het af en toe even doorroert), filter het en lever het residu in.
Franz
Rudolphono
De term 'ijzerwol' zegt me niets.
Wordt daarmee de staalwol bedoeld die in werkplaatsen wordt gebruikt om te polijsten?
Of bestaat er voor speciale toepassingen een speciale 'ijzerwol' met een andere of minder complexe legering?
cfb_de
De term 'ijzerwol' zegt me niets.
Wordt daarmee de staalwol bedoeld die in werkplaatsen wordt gebruikt om te polijsten?
Of bestaat er voor speciale toepassingen een speciaal soort 'ijzerwol' met een lagere of andere legering?
De staalwol die meestal voor schoonmaken wordt gebruikt, is te sterk gelegeerd (en dus elektrochemisch te edel) om er zilver mee te kunnen bewerken.
Je hebt laaggelegeerde staalwol nodig, bij voorkeur zonder chroom en nikkel. Dus alleen ijzer en een paar procent koolstof. Vandaar de benaming "ijzerwol". Dit ontstaat als afval bij de metaalbewerking van goedkope werkstukken.
Je kunt het geschikte spul bij de metaalverwerking halen of het bij een chemische groothandel kopen (maar dan wordt de vulling met dithioniet goedkoper).
Franz
Rudolphono
Nou ja, voor dithioniet heb ik geen geschikte plek.
Bouwstaal zou dus geschikt zijn, maar daar ontstaan hooguit spanen bij het boren.
Ik zou een bron voor aluminiumspanen hebben. Aluminium staat in de activiteitsreeks immers ook aanzienlijk lager dan zilver.
Kan ik dat ook gebruiken? Ze zijn alleen wel relatief groot. Maar ik heb een jerrycan van 10 liter en veel tijd.
Groeten, Ralph
cfb_de
Aluminium past weliswaar in de elektronegativiteitsreeks, maar is toch niet geschikt: het vormt namelijk een passieve laag.
Franz
Rudolphono
Klopt.
Dat had ik eigenlijk zelf moeten bedenken.
Waar kan ik die staalwol nu eigenlijk kopen?
Of zijn er nog andere alternatieven?