mariuskurek
Hallo forum,
Ik heb dit weekend een paar meter Super 8-materiaal ontwikkeld met de Foma-set.
Ik heb echter nog een paar vragen voor het verdere verloop van het werk.
1. Hoeveel Super 8-films kun je hiermee eigenlijk ontwikkelen?
Als ik namelijk uitga van de instructies voor een 16mm-film van 30,5 m
en de hoeveelheid door 2 deel, kom ik uit op 62,5 ml ontwikkelaar plus 337,5 ml water.
Maar om de spoel in de Lomo-tank echt goed te laten weken, is er 800 ml nodig.
Is de verdunning dan nog acceptabel en klopt de berekening wel?
Ik ben er namelijk vanuit gegaan dat dit genoeg is voor 4 films.
Dat heb ik geloof ik hier op het forum al eens ergens gelezen.
2. Wat betekent eigenlijk: de oplossing van de eerste ontwikkeling spoelen?
Dat heb ik bij mijn test niet gedaan. Ik heb toen ca. 5 meter ontwikkeld volgens de hierboven
genoemde berekening.
3. Heeft iemand ervaring met een versnelde ontwikkeling in combinatie
met de Orwo Un54. Helaas is de Fomapan R100 nog niet verkrijgbaar voor Super 8.
Maar Wittner Kinotechnik heeft toegezegd dat deze film nog dit jaar als
meterware verkrijgbaar zal zijn. Maar terug naar de vraag.
In mijn lectuur vond ik de volgende informatie:
Versnelling +1 stop Verlenging van de eerste ontwikkelingsduur met 30%
Forcering +2 stops Verlenging van de eerste ontwikkeltijd met 80%
Heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd en hoe waren de resultaten?
4. Als ik de film met 2 stops forceer, heeft deze, aangezien hij bij
omkeerontwikkeling eigenlijk een gevoeligheid van 125 heeft, nu een
gevoeligheid van 500. De Foma Kit gaat bij de tijden echter
ervan uit dat ik een 100-film ontwikkel. Als ik nu met 80%
verleng, is dat eigenlijk bedoeld voor een 400.
In feite minimaal onderontwikkeld. Waar moet ik dat nu compenseren?
Hartelijk dank en veel lof voor het forum en FOTOIMPEX.
cfb_de
Hallo Marius-hst, (Stralsund?)
Ik zou de eerste ontwikkelaar niet dubbel verdunnen. Vraag eens bij Hilgert/Rohleder ("Kehrt um!" of zoiets op sw-magazin.de) naar recepten voor een zelfgemaakte eerste ontwikkelaar.
Als tweede ontwikkelaar zou elke eenvoudige papierontwikkelaar moeten volstaan, aangezien daar de ontwikkeling wordt voltooid. Het fixeerproces is ook niet kritisch en kaliumpermanganaat en zwavelzuur (daarvoor moet je geen twee linkerhanden hebben en geschikte filters) zijn verkrijgbaar bij de apotheek. Koop zwavelzuur eventueel halfverdund (dan heeft het tussen de 20 en 50% vol, meer details staan op het etiket, voordat het bruin wordt door slordig laboratoriumwerk).
En verder: de kit is gewoon voldoende voor de theoretisch mogelijke films. Gemak kost geld en beproefde voorschriften met het gewenste resultaat verander je niet :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz
haeberlein
Hallo.
Ik wil ook ORWO UN 54 ontwikkelen met de Foma-set, maar ik weet de ontwikkeltijden niet. Heb je de tijden voor de Fomapan gebruikt?
Zou FOTOIMPEX niet eens met Foma kunnen praten, zodat ze ten minste een ontwikkelingsset voor 1800 ml of 2 liter kunnen maken?
Als je 2 Super 8mm-films in de Lomo-bus boven elkaar wilt ontwikkelen, heb je namelijk 1 liter nodig. Zo heb ik in ieder geval mijn Fuji-kleurenfilms in het E-6-proces daarmee ontwikkeld.
Groeten, Rene Haeberlein
Hallo forum,
Ik heb dit weekend een paar meter Super 8-materiaal ontwikkeld in de Foma-kit.
Er blijven echter nog een paar vragen open voor het verdere werk.
1. Hoeveel Super 8-films kun je hiermee eigenlijk ontwikkelen? Als ik namelijk, uitgaande van de instructies voor een 16 mm-film van 30,5 m, de hoeveelheid door 2 deel, kom ik uit op 62,5 ml ontwikkelaar plus 337,5 ml water. Maar om de spoel in de Lomo-tank echt goed te doordrenken, is 800 ml nodig. Is de verdunning dan nog acceptabel en klopt de berekening wel? Ik ben er namelijk vanuit gegaan dat dit genoeg is voor 4 films. Ik geloof dat ik dat hier op het forum al eens ergens gelezen heb.
2. Wat betekent eigenlijk: de oplossing van de eerste ontwikkeling spoelen? Dat heb ik bij mijn test niet gedaan. Ik heb toen ongeveer 5 meter ontwikkeld volgens de hierboven genoemde berekening.
3. Heeft iemand ervaring met een versnelde ontwikkeling in verband met de Orwo Un54? Helaas is de Fomapan R100 nog niet verkrijgbaar voor Super 8. Maar Wittner Kinotechnik heeft toegezegd dat deze film nog dit jaar als meterware verkrijgbaar zal zijn. Maar terug naar de vraag. In mijn literatuur vond ik de volgende informatie: Versnelling +1 stop: verlenging van de eerste ontwikkeltijd met 30%. Versnelling +2 stops: verlenging van de eerste ontwikkeltijd met 80%. Heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd en hoe waren de resultaten?
4. Als ik de film met 2 stops forceer, heeft deze, aangezien hij bij omkeerontwikkeling eigenlijk een gevoeligheid van 125 heeft, nu een gevoeligheid van 500. De Foma Kit gaat bij de tijden echter ervan uit dat ik een 100-film ontwikkel. Als ik nu met 80% verleng, als dat klopt, is dat eigenlijk bedoeld voor een 400. In feite minimaal onderontwikkeld. Hoe moet ik dat nu compenseren?
Hartelijk dank en veel lof voor het forum en FOTOIMPEX
Schwedenstahl
Hallo, ik heb je vraag met belangstelling gelezen, want ik heb precies dezelfde vraag. Over de Fuji-film. Ik neem aan dat je daar ook rolfilm gebruikt. Ik heb de Fuji ook als S8 op voorraad genomen en nog niet gebruikt. Weet je hoe hij zich gedraagt in de navulcassette, aangezien het eigenlijk geen cinefilm is en ook geen glijlaag heeft zoals de oude Agfa Moviechrome?
Groeten
Marwan
mariuskurek
Hallo forum,
blijkbaar ben ik niet de enige die twijfelt over het gebruik van de Foma-kit.
Bedankt Franz voor je uitleg, maar zonder ondankbaar of beledigend over te komen moet ik toegeven dat je antwoord me helaas niet verder helpt en mijn vragen nog steeds onbeantwoord blijven. Ik ga gewoon verder testen.
Hallo Rene,
ik heb me bij mijn test aan de tijden van de kit gehouden. Het verschil als je de Orwo UN54
met 124 ASA belicht, bedraagt slechts een kwart stop. Ik denk echter dat ik bij de volgende opnames
liever met deze waarde onderbelicht. Je mag bij het rekenen niet vergeten dat er uiteindelijk een positief beeld uitkomt, waarbij alles in vergelijking met het negatief omgekeerd is. Ik vind het idee van de grotere kit ook geweldig. Maar als de Fomapan ook als Super 8-materiaal verkrijgbaar wordt, zal ik daar waarschijnlijk op overstappen.
Heeft dat met die 1 liter echt bij jou gewerkt? De film is immers maar heel dun bedekt met vloeistof. Dan krijg je toch snel problemen met de wieltjes, of niet? Hoe ben je te werk gegaan bij de dubbele belichting, zodat de films genoeg licht kregen? Gewoon langer dan aangegeven, van boven en onder?
Hallo Marwan,
Ik heb geen ervaring met het Fujimateriaal. Om echt te testen hoe de film zich in de cassette gedraagt, moet je waarschijnlijk een paar meter opofferen en die door de cassette jagen. Het is daarbij heel belangrijk dat de wikkeling netjes is, dat je het cellofaan het beste aan beide kanten onder het materiaal legt. Zo'n schijfje zit er eigenlijk bij de aankoop bij. Ik gebruik er zelf een uitgesneden schijfje, ook aan de andere kant, zodat het soepeler loopt. Tot slot zou ik de cassette afplakken met wat dunne zwarte isolatietape. Aan alle drie de kanten, vooral over de groef, zodat er geen licht kan binnendringen. Laat het dan door de camera lopen, kijk goed hoe het gaat en bekijk vervolgens hoe de camera
het materiaal heeft opgewikkeld. Ik had bij mijn Canon 814 Autozoom ontzettend veel
problemen met de navulcassette omdat het materiaal niet goed was opgewikkeld.
Dat kwam doordat de cassette niet goed tegen de motor was aangedrukt.
Groeten Marius
PS: Ik heb een handleiding voor het laden van de verwisselbare cassette geüpload.
Deze is afkomstig van Wittner Kinotechnik.
haeberlein
Hallo. Ik had de Fuji als losse film bij Wittner gekocht, en die liep feilloos door mijn Beaulieu 6008, zonder enige problemen. Bij S8-cassettes heb ik echter de gewoonte om ze voor het eerste laden altijd even door te schudden. Momenteel test ik Fomapan in de S8-herlaadcassette, die ik zelf in het donker met mijn DS8-splitter heb gesplitst.
Ja, met 1 liter kun je prima in de Lomo-tank werken (bij 2 S8-films). Ik moet er echter bij zeggen dat ik het geleidingsnippeltje (dat onderin het blikje in het midden zit) iets heb afgeslepen en ook de onderste spiraal iets heb afgeslepen (zodat je bij 1 liter toch nog wat reserve hebt). De film lag volledig in de vloeistof.
Met vriendelijke groet,
Rene
P.S. Dat met de ORWO UN 54 moet ik nog testen.
Schwedenstahl
Dan hoop ik dat mijn 4008 ZM II dat ook zo goed kan. De motor van de 6008 is immers sterker. Hoe zijn de resultaten van de ontwikkeling? Zijn die vergelijkbaar met de laboratoriumresultaten? Gebruiken jullie een warmhoudplaat?
Bij mijn eerste pogingen had ik altijd wat moeite met restvloeistof in de tank. Bij het vullen gebruik ik een trechter op de slang en vul ik niet zoals bedoeld via het deksel. Ik verwacht hierdoor een gelijkmatiger vulling.
Ik ben dankbaar voor verdere adviezen.
Groeten
Marwan
haeberlein
Hallo.
Ik heb geen verwarmingsplaat of nauwkeurige thermometer gebruikt en de resultaten zijn perfect. Ik vul de Lomo-tank in het donker en plaats de spoel er vervolgens meteen in. Zo lukt het prima. Ik zet de tank in een grotere kom die gevuld is met water (om de tank en de ontwikkelaar op temperatuur te houden).
Schwedenstahl
Oké, doe je dan het deksel erop en ga je verder bij kamerlicht, of moet de rest dan alleen in het donker gebeuren?
Ik weet niet of dit een eigenaardigheid van mijn tank is, maar hij is na het ontwikkelen moeilijk te openen.
Groeten
Marwan
haeberlein
Nee, daarna sluit ik het deksel en ga ik in het licht verder met werken. Met een beetje vaart kun je het deksel ook na het ontwikkelen gemakkelijk openen; je hoeft het immers niet helemaal tot aan de aanslag te draaien.
Bij mijn oude Kodak-zwart-witfilms weet ik alleen nog niet hoe lang ik ze moet ontwikkelen, want sommige hebben immers een gevoeligheid van 27 DIN.
Schwedenstahl
Ja, hartelijk dank voor de tips, daar ga ik zeker iets mee doen.
Ik heb trouwens nog een heleboel VNF-1-materiaal liggen. Naar verluidt zou je dat ook in het E-6-proces kunnen ontwikkelen, mits je de tijden en verdunningen aanpast. Weet iemand hier iets van?
Groeten,
Marwan
haeberlein
Even ter informatie: mijn Kodak-film met de Foma-set is “niets” geworden. Na de tweede ontwikkeling is de film losgekomen, hoewel ik bij 20 graden heb ontwikkeld. De film zelf (een 400-film) is goed geworden na 18 minuten eerste ontwikkeling. Ik weet alleen niet waarom de emulsie is losgekomen.
hjkoenig
Goedenavond,
een vraag aan de ontwikkelaars van smalfilm:
Ik heb inmiddels het snijapparaat voor DS8-films, maar hoe gaat dat in de praktijk in zijn werk (afgezien van het feit dat het pikdonker moet zijn)? Handschoenen, denk ik – en wat doe je met de doorgesneden uiteinden? In theorie is alles veel eenvoudiger ...
Hartelijke groeten
Hajo König
Ik merk nu dat dit eigenlijk een nieuwe vraag is die ik hier verstopt heb. Kan het bericht nog verplaatst worden?
ChristianKolinski
Goedenavond,
Ik heb inmiddels het snijapparaat voor DS8-films, maar hoe gaat dat in de praktijk in zijn werk (afgezien van het feit dat het pikdonker moet zijn)? Handschoenen, neem ik aan – en waar laat je de doorgesneden uiteinden? In theorie is alles veel eenvoudiger ...
Waarom wil je in het donker snijden? Eerst ontwikkelen, dan snijden.
Daardoor heb je maar 7,5 m die in het donker moet worden gehanteerd (in plaats van 15... en als dat in een spiraal of iets dergelijks moet, ben je voor elke meter minder dankbaar), en zie je tijdens het snijden wat je doet.
hjkoenig
Goedenavond,
Ik heb inmiddels het snijapparaat voor DS8-films, maar hoe gaat dat in de praktijk in zijn werk (afgezien van het feit dat het pikdonker moet zijn)? Handschoenen, neem ik aan – en wat doe je met de doorgesneden uiteinden? In theorie is alles veel eenvoudiger ...
Waarom wil je in het donker snijden? Eerst ontwikkelen, dan snijden.
Daardoor heb je maar 7,5 m die in het donker moet worden gehanteerd (in plaats van 15... en als dat in een spiraal of iets dergelijks moet, ben je voor elke meter minder dankbaar), en zie je tijdens het snijden wat je doet.
Hallo en nogmaals goedenavond,
ik zou graag de Foma-omkeerfilm in een S-8-cassette willen stoppen – of heb ik iets over het hoofd gezien en is hij al kant-en-klaar verkrijgbaar? Ik ben niet de enige...
Groeten
Hajo König
ChristianKolinski
Ik zou de Foma-omkeerfilm graag in een S-8-cassette willen stoppen – of heb ik iets over het hoofd gezien en is hij al kant-en-klaar verkrijgbaar? Net als ik ...
Ah, dus daar komt het vandaan ;)
Nee, de Fomapan lijkt niet kant-en-klaar als S8 te bestaan. Ik zou aanraden om een klein hulpconstructie te bouwen. Houder voor DS8-spoel --> slitter --> houder voor 2 S8-spoelen. Daarmee kun je dan direct opspoelen. Dit kun je in het begin ook in het licht doen (DS8 wordt immers ook in het licht in de camera geplaatst. Je verliest daarbij hooguit ongeveer een halve meter film) en dan het licht uit en draaien... Kost in het begin wat film, maar je ziet of de slitter werkt en kunt de gesplitste stroken netjes op een spoel bevestigen. Twee(!) 30 meter lange bandwormen die wild door de Duka slingeren zijn geen pretje. Bovendien werken de meeste slitters het netst als je de film constant en zonder schokken doorhaalt.
En nu we het er toch over hebben... ik zou de spoel van 30 m kopen. Film in het donker doorknippen is een makkie... 2 x 7,5 m in het donker aan elkaar plakken... :D
hjkoenig
Ik zou de Foma-omkeerfilm graag in een S-8-cassette willen stoppen – of heb ik iets over het hoofd gezien en is hij al kant-en-klaar verkrijgbaar? Net als ik ...
Ah, dus daar komt het vandaan ;)
Nee, de Fomapan lijkt niet kant-en-klaar als S8 te bestaan. Ik zou aanraden om een klein hulpconstructie te bouwen. Houder voor DS8-spoel --> slitter --> houder voor 2 S8-spoelen. Daarmee kun je dan direct opspoelen. Dit kun je in het begin ook in het licht doen (DS8 wordt immers ook in het licht in de camera geplaatst. Je verliest daarbij hooguit ongeveer een halve meter film) en dan het licht uit en draaien... Kost in het begin wat film, maar je ziet of de slitter werkt en kunt de gesplitste stroken netjes op een spoel bevestigen. Twee(!) 30 meter lange bandwormen die wild door de Duka slingeren zijn geen pretje. Bovendien werken de meeste slitters het netst als je de film constant en zonder schokken doorhaalt.
En nu we het er toch over hebben... ik zou de spoel van 30 m kopen. Film in het donker doorknippen is een makkie... 2 x 7,5 m in het donker aan elkaar plakken... :D
Hartelijk dank,
dan ga ik maar eens aan de slag. Ik heb onlangs een Quarz 1x8S-2 aangeschaft. Een origineel product, bouwjaar 82, volledig van metaal, veeraandrijving (!), snort tevreden als een naaimachine. In theorie zou ik niet eens de batterij voor de belichtingsmeter nodig hebben. Moet goed worden, als ze tenminste scherpe beelden levert ...
En nu ik toch op dreef ben – heeft iemand ervaring met dat wonderbaarlijke product van GK-Film, namelijk: de precisie-afdrukplaat die voor het draaien in elke cassette wordt geplaatst? Het is toch wel erg duur ... Ik weet dat dit eigenlijk in de andere rubriek thuishoort, maar bij het maken van smalfilm moet je tegenwoordig een apparatuur- en laboratoriumexpert worden, als je niet wilt verhongeren. (Ik hoop dat mijn oude leraar Duits dit forum niet leest.)
Groeten
Hajo König