EugenMezei
Hallo!
Zegt de aanduiding AD-37 iemand iets?
Ik heb deze spullen op de kop getikt bij de ontruiming van een longonderzoekscentrum. Het zou dus iets voor röntgenfoto’s kunnen zijn.
Ik vermoed dat het ontwikkelaar is. Het wordt geleverd als poeder, verpakt in een grote en een kleine plastic zak, beide zwart en bedoeld voor 10 liter. AD-37/1 is het kleinere zakje, AD-37/2 het grotere.
Ik dacht eerst dat het van Azomures kwam, wat eigenlijk ook waarschijnlijk is. In d.r.f werd ik doorverwezen naar ADOX, wat ook aannemelijk zou kunnen zijn; ofwel is het inderdaad oud Adox-spul (ik heb hier ook Agfa-films uit Wolfen gevonden), ofwel heeft Azomures de benaming en samenstelling overgenomen. Of heeft ORWO iets met deze benaming geproduceerd? (Voordat Azomures bestond, werd hier veel gewerkt met de röntgenfilms van ORWO.)
Ik zou het in ieder geval leuk vinden als iemand ergens deze benaming tegenkomt. Online heb ik niets gevonden en ik heb ook mijn receptenboeken doorgebladerd.
Groeten
Eugen
skahde
Alleen als zoekhulp: twee zakjes? Eén groot, één klein? Dat lijkt sterk op ontwikkelaar.
Een andere mogelijkheid is om het aan te maken en de film erin te houden. Wordt het zwart, dan is het ontwikkelaar; wordt het helder, dan is het fixeer (maar dat zou me wel erg verbazen). Bij volledig onbekende chemicaliën zou ik dit echter afraden en het spul liever op de juiste manier afvoeren. Dat is aanzienlijk beter dan uiteindelijk de brandweer te moeten bellen.
Met vriendelijke groeten
Stefan