whiteride
Hallo allemaal,
Ik volg het forum al een tijdje, maar tot nu toe heeft de zoekfunctie me altijd goed geholpen :-)
Maar nu weet ik even niet meer wat ik moet doen.
Ik heb vandaag een HP5-rolfilm ontwikkeld in de Cube XS (CG512, RLS).
Ik heb de film belicht op 200, de ontwikkelaar was 24 graden (+/- 0,2) en ik heb volgens de instructies 13,5 minuten ontwikkeld (30 sec. kantelen) -> dus niets bijzonders...
Het resultaat is nu (net als twee keer eerder) een dun grijs negatief...
Waar kan dat aan liggen? Interpreteer ik bepaalde gegevens verkeerd?
Alvast bedankt voor jullie hulp...
Philipp
zensusa
Hallo Philipp,
Even kort op je vraag: *Het resultaat is nu (net als de twee keer daarvoor) een dun, grijs negatief... Waar kan dat aan liggen?*
Als je je aan alle instructies hebt gehouden – negatief goed belicht, ontwikkelaarmengsel 1 op 4, minstens 52 ml ontwikkelaar per film!, 24 graden gedurende de hele tijd, 13,5 min enz.– dan heb je, als de negatieven toch dun en grijs zijn, waarschijnlijk de typische CG 512-gebruikersfout gemaakt, die echter nauwelijks bekend is. Dat wil zeggen: je bent vergeten de ontwikkelaar, voordat je hem 1 op 4 mengt, krachtig te schudden of te kantelen; – zoals je wilt. Dit is geen grap, want de CG 512 heeft de neiging dat de componenten zich scheiden, of zich gedeeltelijk op de bodem afzetten (wat je echter niet ziet). Daarom hebben veel CG 512-gebruikers altijd beweerd dat de ontwikkelaar niet lang houdbaar zou zijn. Dat klopt echter niet. Hij gaat net zo lang mee als andere bekende ontwikkelaars (afgezien van R09 en RODINAL, die bijna onverwoestbaar zijn).
Dus schud of kantel hem krachtig voor gebruik, dan zou het ook met jouw tijd moeten werken. Overigens, omdat dit zo is, moet je bij de CG 512 geen Protectan -pssssss- gebruiken, maar de ontwikkelaar ofwel overgieten in geschikte, kleinere bruine flesjes, zodat ze altijd tot de rand gevuld zijn, of je gebruikt *glazen knikkers* om de lucht te verdringen. Bewaren in de koelkast kan ook geen kwaad!
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.
Groeten
Lothar
whiteride
Hallo Lothar,
Ik denk dat de verwerking en belichting in orde waren, bovendien heb ik goed opgelet – het was tenslotte niet de eerste keer...
Ik heb de flessen echter echt niet geschud of op enige andere manier bewogen – denk je dat dat de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik ga het eens proberen...
BEDANKT Philipp
zensusa
Hallo Philipp,
als de CG512 langere tijd stil staat, hebben belangrijke stoffen in de ontwikkelaar de neiging om zich na verloop van tijd op de bodem af te zetten en te concentreren. Het is daarom erg belangrijk om het concentraat krachtig te schudden voordat je het afmeet (indien mogelijk een paar keer ondersteboven kantelen).
Als je dat niet doet, kunnen de negatieven na het ontwikkelen een (melkachtige) grijze waas vertonen, soms sterker, soms zwakker, afhankelijk van de bezinking van het concentraat. Je negatiefgrijs kan dus hierdoor komen. Ik heb deze fout zelf door *praktische ervaring* aan het begin van mijn CG 512-praktijk meegemaakt.
Dus, heel belangrijk: schud het concentraat krachtig voordat je het afmeet!
Wat betreft de ontwikkeltijd zou ik de HP5+ in de rolfilmversie eerder 14 tot 14,5 minuten ontwikkelen. De eerste 15 seconden constant schudden (ongeveer 10 keer kantelen), daarna elke 30 seconden 1 keer kantelen.
Ik werk weliswaar alleen met rotatie en gebruik de HP5+ al lang niet meer, maar de bovengenoemde tijden zouden bij de HP5+ rolfilm eigenlijk goede resultaten moeten opleveren.
Misschien nog een persoonlijke opmerking. Van de klassieke 400-films is de APX 400 of Retro 400 (200 ASA) bijzonder geschikt voor een CG 512-ontwikkeling; zeer goede scherpte, zeer mooie toonwaarden/grijswaarden.
Veel succes
Lothar