FS01
Was er niet iets aangekondigd voor december 2006? Hoe is dat afgelopen? Die onoverzichtelijke pdf-catalogus is toch wel irritant... Het kan toch niet zo moeilijk zijn om winkelsoftware te gebruiken en daar je voorraad in te voeren.
uhoepfner
Hallo,
Ik zou dat niet onderschatten!
Je moet gewoon de hele database opschonen, testen en nog eens testen, enzovoort. Als je de implementatie kunt ‘uitbesteden’, lukt het wel, maar dat kost nu eenmaal geld. Als je het zelf doet, heb je tijd en mankracht nodig.
Ik vind de catalogus helemaal niet zo slecht; ik kan erdoorheen bladeren en zie meerdere producten tegelijk.
Dat ik niet meteen met één klik kan bestellen, stoort me ook een beetje, maar gelukkig kan ik mijn zoon er even langs sturen op weg naar de universiteit :rolleyes:
Niets voor het slechte...
FS01
Hallo,
Ik zou dat niet onderschatten!
Je moet gewoon de hele database opschonen, testen en nog eens testen, enzovoort. Als je de implementatie kunt ‘uitbesteden’, is dat natuurlijk prima, maar dat kost nu eenmaal geld. Als je het zelf doet, heb je tijd en mankracht nodig.
Ik vind de catalogus helemaal niet zo slecht; ik kan erdoorheen bladeren en zie meerdere producten tegelijk.
Dat ik niet meteen met één klik kan bestellen, stoort me ook een beetje, maar gelukkig kan ik mijn zoon er op weg naar de universiteit even langs sturen :rolleyes:
Niets voor het slechte...
Nou ja, het is in eerste instantie een hele klus. Maar als de winkel eenmaal draait, bespaar je enorm veel middelen. Automatische facturering en verzendafhandeling, eenvoudig invoeren van nieuwe producten (wat bij een vaste catalogus niet zo vanzelfsprekend is), altijd overzicht over de voorraad en wat er verder nog allemaal geautomatiseerd kan worden, als het Impex-papierchaos eenmaal is opgeruimd. Het zou gewoon de overgang zijn van een chaotische winkel zonder enige controle (bij Impex lijkt er zelfs geen spellingcontrole te zijn...) naar een klantvriendelijke, goed beheerde webwinkel. Het zou ook meer omzet opleveren. Ik heb in ieder geval al vaker gewoon ergens anders besteld, omdat ik de Impex-procedure gewoon te stom vind, en ik denk dat anderen er net zo over denken.
uhoepfner
Zou het Bad Saarow-project misschien te veel middelen opslokken?
:rolleyes:
MirkoBoeddecker
Goede kritiek. Bedankt, FS01. We zijn het in principe eens – alleen is mijn enthousiasme voor de zaak inmiddels wat “getemperd”.
Het invoeren van producten in een onlinewinkel is helemaal geen probleem.
Daardoor zou er echter niet veel worden geautomatiseerd – integendeel, er doen zich overal interfaceproblemen voor en de mate van automatisering zou zelfs afnemen.
Verkoop aan onlineklanten is slechts een onderdeel van onze activiteiten.
Zo'n winkel zou ook geen wezenlijke invloed hebben op de controlling. Het voorraadbeheer dat achter zo'n winkel schuilgaat, is doorgaans triviaal, kent nauwelijks optimalisatiefuncties, kan niet worden uitgebreid met seizoensgebonden componenten en als je probeert uit te leggen dat een coatingcyclus tot 12 maanden kan duren en er bovendien productafhankelijkheden bestaan in de grondstoffenplanning, reageert het PHP-systeem daarop met zoveel webdingetjes en vraagtekens als het nog snel kan weergeven voordat het crasht.
Ons huidige systeem, uitgebreid met de component van mijn 15 jaar ervaring in inkoop, is gewoonweg krachtiger.
Dit webshopproject sleept zich nu al meer dan 12 maanden voort, omdat het bij testruns steeds weer hapert.
Het is technisch gewoon erg complex om een synchronisatie tot stand te brengen tussen het voorraadbeheer voor de winkelverkoop, de telefonische verkoop, de e-mailbestellingen, de postbestellingen en een parallel geëxploiteerde online shop.
Dat heeft ook niemand anders. De problemen zijn bekend en alle anderen runnen in een vergelijkbare situatie meerdere bedrijven. Een pure postorderbedrijf op locatie X en een winkel op locatie Y. Beide met een eigen magazijn en dus dubbele kapitaalbinding, mankracht en voorraadbeheer. Dan werkt het wel met het voorraadbeheer en de opslag, omdat beide hun eigen voorraadsystemen en eigen goederen hebben, maar daarvoor kan de webshop niet verkopen wat er in de winkel ligt en omgekeerd.
Ons huidige "chaossysteem", zoals jij het noemt, slaagt erin deze spagaat te maken. En die moeten we ook nog minstens een hele tijd zo blijven beheersen, als ik zo naar de margeontwikkeling kijk. Extra personeels- en opslagkosten zouden ons concurrentievoordeel toch aanzienlijk verkleinen.
We hebben eigenlijk een zeer goede reactietijd en ook een zeer goed magazijn. De meeste bestellingen worden binnen 4 uur na goedkeuring uit onze eigen voorraad verzonden.
Ook de winkel staat erom bekend dat bijna alles op voorraad is.
Als de webshop (die op zich al sinds juni 2006 klaar is) eindelijk zo aan het andere systeem is gekoppeld dat hij geen problemen meer veroorzaakt en parallelle toegang tot alle vier de verkoopkanalen (winkel, telefoon, webshop, klassieke bestelling) mogelijk maakt, dan zetten we hem in de lucht.
De nieuwe streefdatum is 15 december, maar ik zeg daar liever niets concreets meer over :rolleyes:
Groeten,
Mirko
Uwe heeft trouwens ook gelijk. Als ik meer tijd had om me met alles bezig te houden, zouden bepaalde projecten zeker sneller worden gerealiseerd.
FS01
Hallo Mirko,
Bedankt voor je antwoord. Met behulp van kassa’s met scanner en de bijbehorende software (SAP? Intershop?) zouden de winkel, de postorderverkoop en de onlineverkoop eigenlijk moeten kunnen worden geïntegreerd. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe dat er vanaf december uit gaat zien.
Met vriendelijke groeten,
Frank
cfb_de
Hallo Frank,
Kijk eens naar de prijsstelling bij Intershop of SAP in combinatie met de hardware-eisen. Sleutelwoorden zijn: betrouwbaarheid en redundantie van de database. Zou dat voor Mirko twee maten te groot zijn?
En kijk dan eens naar de procesinrichting bij SAP. Mirko zou daar zoveel aan zijn bedrijfsprocessen moeten veranderen (heb ik "kunstenaarswinkel" aardig genoeg omschreven?), dat het voor hem drie maten te groot wordt?
Ik vind zijn winkel in de huidige vorm prima en voor hem is het waarschijnlijk de weloverwogen, meest kostenefficiënte vorm: als ik iets wil hebben, stuur ik een e-mail, bel ik of kom ik even langs in Berlijn. Een onlinewinkel biedt daar geen voordelen voor de klant en veroorzaakt alleen maar kosten en moeite, die uiteindelijk op de productprijs worden doorberekend.
Het zou er anders uitzien als Mirko zijn fysieke winkel zou opgeven. Dan zou een online oplossing aantrekkelijk zijn.
Franz (heeft een SAP-implementatie begeleid en was destijds zelf ook actief met winkel/import/verzending/export)
Renate
Hallo,
Ik mis de webwinkel niet. Integendeel — ik blader liever door een catalogus. Sommige webwinkels zijn zo slecht ontworpen dat ik het heb opgegeven om daar klant te zijn. Ik ben heel tevreden over Impex zoals het nu is.
Met vriendelijke groeten
Renate
Wolf_XL
...het onderwerp "webshop" moet je naar mijn mening niet overschatten... Natuurlijk, als je het in al zijn facetten bekijkt, zou het een hulpmiddel zijn om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Maar juist in die manier van denken zie ik eigenlijk het probleem. Uiteindelijk kan het mij als klant namelijk helemaal niets schelen. Als klant wil ik eigenlijk alleen maar de mogelijkheid hebben om mijn bestelling zo snel mogelijk te plaatsen en daardoor de goederen sneller te ontvangen. In principe zouden de meeste klanten waarschijnlijk tevreden zijn als ze een elektronisch formulier zouden krijgen waarin ze hun wensen kunnen invullen en dat terugkoppelt wat er direct leverbaar is. Als ik dan ook nog meteen via PayPal of iets dergelijks kan betalen en zo zeker kan zijn van een levering in de komende dagen, is de wereld voor mij eigenlijk in orde. In principe kun je er wel vanuit gaan dat de meeste klanten hun bestelling sowieso in de eerste plaats samenstellen uit de gedrukte of pdf-catalogus. In principe zou een ideale webshop er voor mij als volgt uitzien:
Ik voer het bestelnummer van het gewenste artikel in, krijg dit dan eventueel met aanvullende informatie (bijv. de levertijd) nogmaals te zien en voeg het vervolgens toe aan het winkelmandje. Als ik klaar ben, zou ik indien mogelijk direct via een erkende methode moeten kunnen betalen – de levering zou dan ook binnen de komende drie tot vier dagen moeten plaatsvinden...
piu58
Het is natuurlijk even wennen dat je niet online kunt bestellen. Maar ik moet zeggen dat het telefonisch bestellen prima verloopt: je kunt de levertijden bespreken, iets onbelangrijks dat op dit moment niet leverbaar is achterwege laten, enzovoort. Ik ben tevreden.
cfb_de
Precies. En dat alles is met de stabiele standaardprocessen van bijvoorbeeld SAP/Lexware of vergelijkbare aanbieders namelijk niet haalbaar zonder extra financiële inspanningen van de webshop-exploitant.
SAP is hier momenteel mee aan het experimenteren, maar het kan nog even duren. Ze krijgen het voor elkaar, geen twijfel mogelijk. Maar wanneer wordt dit dan zichtbaar voor de klant in de postorderhandel?
Franz