haeberlein
Hallo.
Weet iemand of de schaalwormen ook geschikt zijn voor de Lomo Tank? Ik wil eens proberen smalfilm volgens de E-6-methode te ontwikkelen, en daarvoor moet je de temperatuur zo nauwkeurig mogelijk op peil houden.
Rene
MirkoBoeddecker
Hallo Rene,
Het is op zich geen probleem om met de Lomo Tank E6 te ontwikkelen.
Vroeger deden veel mensen dat (weliswaar niet met E6, maar met UK-iets).
Maar naar mijn mening werkte niemand met een bakverwarmer.
Je hebt een eenvoudig waterbad nodig en iets om de temperatuur te regelen (eventueel een kraan met warm en een met koud water). Als het watervolume groot genoeg is, kun je het vanaf een graad boven je werktemperatuur laten afkoelen en beginnen zodra die temperatuur is bereikt.
Normaal gesproken houdt een waterbad van 10 liter de temperatuur lang genoeg vast.
Beter zou natuurlijk een aquariumverwarmingsstaaf met thermostaat zijn of iets dergelijks.
Belangrijk: De ontwikkelaar moet natuurlijk, net als het blik zelf, tijdens het voorverwarmen in het verwarmingsbad staan.
Groeten,
Mirko
haeberlein
Oké, ik ga het eens uitproberen.
Wolfgg
UK X heette het spul voor E4, en UK 6 voor E6. Ik heb tot nu toe weliswaar nog nooit "bewegende beelden" ontwikkeld, maar zelfs bij E4-films in meerdere bakjes (voor elk bad een apart!) in het grote waterbad had ik te maken met een ongelijkmatige warmteverdeling; pas een circulatiepomp bood uitkomst. Een dompelverwarmer met zelfgemaakte temperatuurregeling voor 30 °C (bij UK X) maakte het geheel destijds perfect.
Groeten, Wolfgang