erwin
Hallo allemaal,
ik heb nu de stap gewaagd om kleurennegatieven te vergroten, maar ik krijg het met die kleurenfiltering nog niet voor elkaar (altijd een roodachtige tint). Ik heb voor één foto minstens 30 afdrukken gemaakt met de meest uiteenlopende filterwaarden, maar geen enkele was zonder die roodachtige tint.
Nu mijn vraag: kunnen jullie mij via internet tips geven over hoe ik moet beginnen,
of woont er misschien zelfs iemand in Wuppertal of omgeving die mij
de kleurenfiltering eens kan laten zien?
Alvast bedankt
Met vriendelijke groet, J. Fichthorn
MirkoBoeddecker
Erwin,
Gebruik je een Superstabibad OF zou je genoegen nemen met minimaal 36 graden?
Het kan zijn dat er nog resten BX op je afdrukken zitten.
Groeten,
Mirko
erwin
Hallo Mirko,
Allereerst bedankt voor je antwoord. Ik heb het nog eens geprobeerd, maar het werd weer rood.
Kan het ook aan een verouderde bleek-fixeer komen?
MirkoBoeddecker
Zijn de afbeeldingen dan ook roodachtig, of is wit gewoon wit en veranderen alleen de kleuren van tint?
Groeten,
Mirko
erwin
De afmetingen van de afbeelding zijn wit, maar de afbeelding zelf is helemaal rood.
mflyer
Hallo Justus,
Werk je met laboratoriumverlichting, bijvoorbeeld Duka 50, of in het donker?
Groeten, Maik
erwin
Hallo,
Ik werk met de Minilux van Jobo. Dat kan het echter niet zijn, want de onbelichte schijven zijn normaal wit en alleen de foto heeft een roodachtige tint.
Justus
MirkoBoeddecker
Het laboratoriumlicht veroorzaakt een blauwe waas.
De omgekeerde redenering (wielen zijn wit, dus het licht is in orde) is onjuist en heeft al menig fotograaf op het verkeerde been gezet, want de wielen worden gedurende een langere tijd door het maskerframe afgedekt en het is heel goed mogelijk dat dit het eigenlijke beeld vervaagt, maar niet de wielen, vooral als het licht dichter bij de vergroter hangt dan bij de schalen.
Mogelijk ligt hier ook de oorzaak, want als men probeert een blauwe tint, veroorzaakt door het laboratoriumlicht, "weg te filteren", slaat alles om in de complementaire kleur.
Anders zou ik in volledige duisternis proberen om een leeg vel eerst grijs te krijgen en al mijn werkstappen te controleren.
Daarbij natuurlijk alle basisregels in acht nemen, zoals minimaal 10 seconden belichting enz. (eventueel ADOX-grijsfilter gebruiken).
Groeten,
Mirko
Hoddy
Hallo allemaal,
ik heb nu de stap gewaagd om kleurennegatieven te vergroten, maar ik krijg het met die kleurenfiltering nog niet voor elkaar (altijd een roodachtige tint). Ik heb voor één foto minstens 30 afdrukken gemaakt met de meest uiteenlopende filterwaarden, maar geen enkele was zonder die roodachtige tint.
Nu mijn vraag: kunnen jullie me via internet tips geven over hoe ik moet beginnen,
of woont er misschien zelfs iemand in Wuppertal of omgeving die me
Alvast bedankt
Probeer het eens hier
http://www.vfdkv.de/artikeldaten/30/Farbfotos_ausfiltern.pdf
Groeten
Waldo
DieterSchuld
Hallo allemaal,
Nu mijn vraag: kunnen jullie me via internet tips geven hoe ik moet beginnen,
of woont er misschien zelfs iemand in Wuppertal of omgeving die me
Alvast bedankt
Hallo Justus, ik had je geantwoord en een demonstratie in mijn fotolab aangeboden, maar daarna heb je plotseling niets meer van je laten horen. Wat moet ik daarvan denken?
Met vriendelijke groet
Dieter Schuld
erwin
Hallo Dieter,
Ik had je eigenlijk al een bericht gestuurd dat ik graag op je aanbod in wil gaan; het spijt me als je dat niet hebt ontvangen.
Met vriendelijke groet, Justus
bengt
Hallo
Ik hoop dat het Engels goed genoeg is. (Ik kan Duits prima lezen, maar ik ben er slecht in om het te schrijven)
Ik had hetzelfde probleem toen ik begon met kleurenafdrukken. Wat ik ook deed (filtering, temperatuur enz.), de foto's kwamen rood uit. Uiteindelijk ontdekte ik dat de lamp in de vergroter niet goed was geplaatst, maar iets naar boven was gekanteld, waardoor er te veel licht boven de filters doorheen kwam. Toen ik hem op de juiste plaats had gezet, was het probleem verdwenen.
Met vriendelijke groeten: Bengt Karlsson
erwin
Hallo,
bedankt voor je antwoord. Ik ga het de komende dagen eens proberen.
Justus