orwograph
Hallo!
Ik zag gisteren in een winkel dat de Agfa APX 100 KB weer in de schappen ligt – in een trendy Agfaphoto-uitvoering, houdbaar tot 2010. Is dit nu een nieuwe productie, of wordt er weer eens “oud” materiaal uit een of andere faillissementsboedel op de markt gebracht? Er staat "made in EU" op – welke filmfabrieken bestaan er eigenlijk nog in de EU?
Peter.
MirkoBoeddecker
Er is een bedrijf dat is opgericht door drie voormalige Agfa-medewerkers.
Zij hebben destijds de grootste voorraad grondstoffen opgekocht en de licenties voor de merknaam van AgfaPhoto Holding verworven.
In theorie zou het materiaal nog steeds echt Agfa-materiaal moeten zijn, aangezien alle 100-pancakes die nog op de markt zijn ook uit 2010 dateren en er volgens mijn informatie nog steeds voldoende materiaal in omloop is. Het verschil in de verpakking is te wijten aan het feit dat de nieuwe verpakkingen moeten voldoen aan de merklicentie, omdat ze na het faillissement zijn gemaakt.
Dat er "made in EU" op staat, kan vele redenen hebben. Ten eerste wil de EU het "made in Germany" afschaffen (en wie weet hoeveel verpakkingen er op voorraad zijn geproduceerd) en bovendien zal de verpakking zeker ergens in de EU hebben plaatsgevonden en niet meer in Windhagen (want daar staat niets meer).
Aangezien de grondstof uit het faillissement zeker erg goedkoop was, is het verpakken waarschijnlijk duurder geweest dan de film die erin zit en daarom zou er juridisch gezien ook "made in EU" op moeten staan.
Minder waarschijnlijk is het geval dat alle APX Pancakes op zijn en er nu een andere film in APX-verpakkingen zit. Merkrechtelijk zou dat mogelijk zijn, maar ik heb daar tot nu toe nog niets over gehoord. In geval van twijfel zou je dat eens moeten uitproberen.
Groeten,
Mirko