Is de Alt-Rodinal dezelfde als de gewone Agfa RODINAL???
Andi,
daarop antwoord ik ondubbelzinnig NEE.
RODINAL
verwijst naar mijn weten naar de formule die in 1945 door Uncle Sam in Wolfen uit de kluis werd gehaald. Volgens dit recept heeft ORWO vervolgens zijn
R09
samengesteld en ook aan Foma verkocht. Deze ontwikkelaar is vandaag de dag nog steeds verkrijgbaar bij Calbe Chemie als
R09
, die naar mijn weten ook onder de benamingen
APH09
en
Foma R09
werd verkocht. Kenmerkend voor deze ontwikkelaar is de standaardverdunning van 1+40. Natuurlijk zal ook dit recept in de loop der jaren zijn aangepast aan de omstandigheden op de markt (dat wil zeggen de beschikbaarheid van de grondstoffen), maar de verdunning is hetzelfde gebleven.
Agfa RODINAL
daarentegen verwijst naar de ontwikkelaar zoals deze door Agfa voortdurend verder is ontwikkeld. Het belangrijkste kenmerk is de gewijzigde verdunning naar 1+50. Voor zover ik weet wordt dit recept tegenwoordig aangeboden onder de namen
R09 one shot
,
RODINAL
of
Foma R09 new
.
In hoeverre
APH09
onder
1+50
valt, kan ik niet beantwoorden, dat kan Mirko het beste... De tekst in de webshop spreekt in ieder geval van
Een nieuwe formule. Nu identieke ontwikkeltijden en verdunningen als RODINAL.
Wat de vermelding van tijden betreft, moet je zeker letten op het bewegingsritme. Naar mijn eigen ervaring maakt het wel degelijk een verschil of je de klassieke Agfa-kanteling of de door jou genoemde variant gebruikt. Probeer eens de zoekfunctie en kijk in de parallelle forums, er is al veel en uitgebreid over dit onderwerp geschreven.
Ik ben zelf nu met de procedure voor de Fomapan 400 begonnen en ben na enkele pogingen zover dat ik inmiddels bij ISO 250 en APH09 1+40 (de oude versie, die hier in de nazomer bij de huisheer te koop was) ben uitgekomen. Alleen de tijd moet nu nog een beetje worden geoptimaliseerd.
Martin