huehnerhose
Hoi,
ik heb vorig jaar een fles APH09 gekocht en heb die maar weinig gebruikt... Gisteren heb ik hem weer eens gepakt en hij ziet er een beetje uitgebold uit en voelt erg stijf aan... als ik er een beetje op druk, kraakt hij en ik heb het gevoel dat er een emulsie "iets" op de wanden van de fles is afgezet – ik heb nog geen kans gehad om het spul er gewoon uit te gieten en te kijken of er iets in ronddrijft...
Hoe lang zou dit goed moeten blijven? Ik heb de fles afgesloten met beschermgas, maar ik denk niet dat dat het uitkristalliseren van "iets" per se voorkomt....
Mocht er echt iets in ronddrijven, kan ik dat spul dan gewoon onder verhitting erdoor roeren en het daarna weer gebruiken?
Alvast hartelijk dank...
FrankJBeckmann
Hoi,
APH09 zou enkele decennia houdbaar moeten zijn. Als er brokjes in ronddrijven, kun je die er eventueel uitvissen, zodat ze niet aan de film blijven plakken. Als ze gewoon op de bodem van de fles liggen, kun je ze gewoon negeren.
cfb_de
Hoi,
En dan nog dit: de goedkoopste LDPE-flessen die tegenwoordig helaas om milieu- en prijsredenen*] worden gebruikt, zijn allesbehalve duurzaam.
Oké: het zou goedkoper zijn om het in Aponorm-flessen te bottelen. Maar welke consument wil zijn ontwikkelaars nu in (uiterst geschikte!) flessen met een apotheeklogo erop hebben?
R09/RODINAL (ja, ook RODINAL in de plastic fles!) is een prachtig voorbeeld van het feit dat moderne "milieuvriendelijke" verpakkingen de houdbaarheid van hun inhoud met tientallen jaren *onderschrijden*.
De oude RODINAL in de bruine borosilicaatfles van Größer (compleet met keizerlijke adelaar op de banderol) heeft met een gewaxte kurk meer dan 50 jaar op zolder overleefd. Ik heb het opgebruikt en de lege fles (die dan geen gevaarlijke stof meer is, zoals ik wist sinds de verzendactie van vers RODINAL naar de Filippijnen) vervolgens met winst aan een verzamelaar in de VS verkocht.
Mijn RODINAL, dat ik voordelig heb gekocht tijdens de uitverkoop van Agfa (voordat Stapelfeld daar de harde pet droeg), zit ook in borosilicaatflessen met een gewaxte kurk en schellak aan de buitenkant. Wat in 1941 goed was, kan in 2005 niet slecht zijn. En als je het dan thuis nog inert kunt overgieten... win je dubbel. Mijn volgende Rodinal-bestelling zal naar verwachting in 2030 plaatsvinden; tegen die tijd is het recept allang openbaar gemaakt.
Daarmee heb ik het faillissement van Agfa enkele seconden uitgesteld en de prijs voor de fabriek in Vaihingen met een paar cent opgedreven :-) Dat geef ik graag toe.
Met vriendelijke groeten,
Franz
*] In feite zijn LDPE-flessen op het eerste gezicht goedkoper voor de fabrikant. Als men echter kijkt naar de volledige procesketen die nodig is voor een inerte afvulling, ziet het er al snel anders uit vanwege het gebrek aan vacuümbestendigheid. Met dank aan de afdelingscontrole, dit soort zaken maakt onze hobby kunstmatig duurder. Dankzij ERP-systemen zoals SAP kan geen enkele fabrikant meer per product een prijs bepalen over zijn gehele procesketen, maar alleen nog over alle kostenplaatsen/PSP-elementen/afrekeningsvoorschriften die bij het productontwikkelingsproces betrokken zijn. De kostenplaatsen "Productie", "Inkoop verpakkingen", "Inkoop grondstoffen", "Vullen", "Verzending" en "Customer's Scare Management" worden tegenwoordig helaas afzonderlijk bekeken en niet in de zin van een productgerelateerde toegevoegde waarde.
Maar in feite *is* een LDPE-wegwerpfles milieuvriendelijker dan een glazen fles: aardolie wordt *eerst* gebruikt voor een product en *daarna* verbrand. Er is geen transport van enorme hoeveelheden leeggoed meer nodig, evenmin als de enorme energiebehoefte voor het op temperatuur brengen van gesmolten recyclingglas.
De glazen fles uit eigen land kun je het beste thuis zelf hergebruiken. Bijvoorbeeld om de volgende gekochte partij RODINAL in te doen. Het apotheeklogo op de dop stoort dan ook niet. En inderdaad zijn geschikte laboratoriumflessen met een Aponorm-kraagdop in de apotheek echt voordelig, goedkoop en betaalbaar. Zelfs hier in Sindelfingen kost de literfles minder dan twee ruilmunten.
huehnerhose
Geweldig, bedankt... Ik was bang dat er iets "belangrijks" zou neerslaan en dat ik de fles (met inhoud) weg zou gooien... Ik zou er zelfs van gaan huilen, want ik had de APH09 net gekocht omdat die een lange houdbaarheid belooft :ph34r: (net als de Diafine-oplossing die ernaast staat)
Dan ga ik maar weer aan de slag met filterpapier, trechter en Aponorm :D
Groeten
Sebastian