WernerKoelbl In de huidige catalogus worden verschillende soorten Adox-papier aangeboden: Easy Print Classic, Fine Print Vario Classic, Nuance, Polywarmton... Afgezien van baryt, PE en vaste gradatie, zou ik graag willen weten wat de verschillen zijn, voor zover die er al zijn. Bij alle artikelen staat een vrijwel identieke beschrijving: 'Het ... onderscheidt zich door een zeer goede toonscheiding en zwakke diepteweergave ...', wat de specifieke kenmerken van het papier helemaal niet naar voren brengt. De grote kracht van FOTOIMPEX is toch juist de artikelbeschrijving, die niet klakkeloos de productgegevens van de fabrikant overneemt, maar heel praktische tips en aanbevelingen geeft over de producten en ook aangeeft waarvoor ze wel en niet geschikt zijn. Ik vind het een uitstekend zakelijk idee om de catalogus niet alleen als productcatalogus, maar ook als adviescatalogus op te zetten, en ik zou graag zien dat de productbeschrijvingen nog informatiever en kritischer worden. Dat schaadt de verkoop geenszins, maar bevordert deze juist. (bijv. Lauche & Maas) De catalogus moet zo geschreven zijn dat enerzijds een 17-jarige beginnende hobbyist, voorzien van het juiste advies, een degelijke basisuitrusting kan samenstellen en anderzijds een oude rot in het vak zoveel inspiratie krijgt dat hij tegen zichzelf zegt: Ach, dat ga ik nu toch eens uitproberen...! monochrom schrijft ook veel, maar weinig ter zake en lijkt op een kopie van manufactum. Alle anderen, Brenner bijvoorbeeld, onthouden zich van elke eigen mening (een fout), of plaatsen alleen prijslijsten op het internet. Daar zou ik nooit iets kopen. Maar dat is nu een heel ander onderwerp. Eigenlijk wilde ik alleen maar iets te weten komen over de respectievelijke papiereigenschappen.
MirkoBoeddecker Hallo Werner, Ik vind de opmerking heel goed en zo zou het eigenlijk ook moeten zijn. Bij de meeste artikelen is ons dat (denken we) ook gelukt, maar bij papier is het echt ingewikkeld. Als je alle papiersoorten in een neutrale ontwikkelaar gooit en ze bij het juiste licht en de juiste tijd ontwikkelt, zijn de verschillen op het eerste gezicht vrijwel niet te zien. Alleen het geoefende oog 'ziet' iets. Dit verschil onder woorden brengen is bijna onmogelijk, je moet het zelf zien. Daarom is ons antwoord vanaf een bepaald punt helaas ook bijna altijd: "koop een klein pakje van beide papiersoorten en probeer uit welke je het mooist vindt!" De weinige objectieve en duidelijke verschillen beperken zich eigenlijk tot: PE of bariet Warme toon of koude toon Multigrade of vaste gradatie Gradatiebereik (bijv. van 0-6 of alleen van 2-4) Maximale zwartwaarde Gevoeligheid Ongevoeligheid voor beschermingslicht Ik heb geprobeerd deze verschillen te benadrukken, voor zover ze zichtbaar zijn. Voor de catalogus zou het handig zijn als je je vraag nog eens zou stellen met betrekking tot de parameters waarover je informatie wilt. Ik zal dan proberen iets anders te antwoorden dan: Je moet het uitproberen. Helaas gaat het er vaak echt niet zonder. Smaken verschillen en het gaat hier vooral om smaak en minder om objectieve verschillen. Groeten, Mirko
cfb_de Is er eigenlijk een lijst met welke papieren "lith-geschikt zijn"? Bij Tim Rudman, waar anders? Tim Rudmans homepage Met vriendelijke groeten, Franz
WernerKoelbl Bedankt voor het antwoord! Proefverpakkingen: ik denk dat dat het beste is. Trouwens: Ik vind jullie actie voor verzendkosten geweldig. Ik ben al constant aan het bedenken wat ik nog nodig zou kunnen hebben. En: jullie opvulmateriaal voor verzendpakketten wordt steeds beter. Vroeger hadden jullie er een waarbij de volledige inhoud bedekt was met heel fijn bruin stof, dat je vanwege de hechting alleen weg kon krijgen door het onder de kraan af te spoelen. Dat ging nog wel voor plastic bakjes, maar al het andere moest met de stofzuiger worden behandeld. Nu is dat veel beter geworden. Toch pak ik jullie zendingen nooit in het laboratorium uit, maar altijd buiten in de open lucht. Groeten!