MirkoBoeddecker
We zijn weer een stap verder: de proefgietbeurt is uitstekend verlopen en de eerste proefpakketten voor de testactie kunnen nu worden samengesteld.
Als alles volgens plan verloopt, zijn we over ongeveer twee weken klaar voor verzending.
De komende dagen ontvangen alle proefpersonen die zich tot nu toe hebben aangemeld een bevestigingsmail.
Wie nog wil helpen met het testen van het papier, kan zich nog steeds "aanmelden" via: mccproject@ADOX.de
Het papier is nog niet volledig uitgehard. De fotografische eigenschappen zijn aanwezig, maar het mag niet op de pers worden gedroogd (anders blijft het aan het doek plakken).
Wie het heetdrogen wil testen, moet een vel bewaren en mag pas over 6 weken proberen.
Groeten,
Mirko
PeterVolkmar
Hallo Mirko,
Moet de MCP niet eerst worden gegoten?
In welke maten zijn de testpapieren verkrijgbaar?
Aan welke "eisen" moeten de testers voldoen?
Groeten, Peter
MirkoBoeddecker
Hallo Peter,
Het MCP is het eerste papier dat in de "echte" productie gaat.
Voor de testactie gebruiken we proefmonsters uit de derde testfase.
Eerst worden de ruwe emulsies afzonderlijk getest met kleine smeermonsters (eerste fase), daarna volgt een eerste volledige laagopbouw op een schuurmachine (tweede fase). Als tot dan toe alles goed is gegaan, wordt een productie op een kleinere machine (24 cm breed) gesimuleerd. Dat is dan al net als "in het echt", van rol naar rol (afwikkeling en opwikkeling) met doorlopende droging. In deze fase moet alles kloppen, bijvoorbeeld de viscositeit, de giet snelheid en de parameters die bij de droogstations worden ingesteld. Wat hier niet lukt, werkt ook niet op de grote gietmachine.
De monstervellen die nu worden verzonden, zijn afkomstig van deze (succesvolle) proefdraai.
Ze zullen ongeveer 20 x 25 cm groot zijn. We wilden eigenlijk de gietrand erop laten zitten (zodat men zoiets eens kan bekijken), maar de buitenafmetingen moeten binnen het Maxibrief-formaat blijven (vanwege de verzendkosten), dus het kan zijn dat de rand wordt bijgesneden.
Omdat de belangstelling voor de MCC wereldwijd aanzienlijk groter was dan voor de MCP, versturen we de monsters voor het marktonderzoek als MCC. Aangezien de capaciteit van de machine beperkt was (de tijd die deze ons ter beschikking stond), moesten we voor een van de twee varianten kiezen. De MCP is weliswaar ook getest, maar het verkregen materiaal is slechts voldoende voor onze eigen analyses. We hebben het grootste deel van de tijd besteed aan de "productie" van MCC (2000 meter van 24 cm inclusief gietrand).
In september vindt de eerste "echte" grootschalige MCP-gieting plaats op een breedte van 1,05 meter.
Wie nog wil helpen om het nieuwe papier grondig te "testen", kan een e-mail sturen naar: [email=mccproject@adox.de]mccproject@adox.de[/email] met een korte zin waarom hij of zij gekwalificeerd is (bijv. jarenlange gebruiker). Vergeet het afleveradres niet.
Het papier leveren wij gratis, er wordt alleen een factuur voor de verzendkosten bijgevoegd met het vriendelijke verzoek deze via PayPal te betalen of over te maken. Dit moet als het ware worden gezien als een "symboolbedrag", want zo'n vel uit een dergelijke productie kost immers een veelvoud van een normaal gegoten vel.
Uiteraard kijken wij uit naar zo uitgebreid mogelijke feedback.
Bij elke zending zal ook een vragenlijst worden bijgevoegd.
In het laboratorium zijn de monsters metingen-technisch gezien identiek aan het origineel.
Maar wie weet wat er gebeurt als een tot het katholicisme bekeerde, voormalige boeddhistische monnik in Sicilië bij volle maan met linksom geroerd wijwater bevochtigde en vooraf door zijn zelfgekauwde Amidol-ontwikkelaar gehaalde devotieafbeeldingen in de lichte zeewind te drogen hangt (Een proces dat hij sinds 1964 ongewijzigd en in volledige afzondering op Agfa-papier uitvoert) – Wanneer hij met trillende hand zijn met zelfgeperste amandelolie aangedreven lantaarn kort voor zonsopgang ter beoordeling aanbrengt (...op de achtergrond krijst een meeuw geschrokken op...)....of het papier dan in het flikkerende licht het strenge oordeel van de meester kan doorstaan..... dat interesseert ons :unsure:
Jullie snappen het wel.....
Groeten,
Mirko
cfb_de
Maar wie weet er nu wat er gebeurt als een tot het katholicisme bekeerde, voormalige boeddhistische monnik in Sicilië bij volle maan devotieafbeeldingen, die hij met linksom geroerd wijwater heeft bevochtigd en eerder door zijn zelfgekauwde Amidol-ontwikkelaar heeft gehaald, in de lichte zeewind te drogen hangt (een proces dat hij sinds 1964 onveranderd in volledige afzondering op Agfa-papier uitvoert) – wanneer hij met trillende hand zijn met zelfgeperste amandelolie aangedreven lantaarn kort voor zonsopgang ter beoordeling aanbrengt (... op de achtergrond krijst een meeuw geschrokken op...)....of het papier dan in het flikkerende licht het strenge oordeel van de meester kan doorstaan..... dat interesseert ons
Mirko,
dat heeft literaire kwaliteit :-)
Ik stuur jullie zo meteen nog een e-mail.
Hartelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Franz,
bedankt voor je e-mail.
Heel goed voorstel, dat het tonen betreft.
Dat is precies waarom we dit doen.
Bij veel organische componenten is de chemie soms moeilijk te berekenen, en bij fotochemische producten al helemaal.
We zijn echt op zoek naar zo divers mogelijke gebruikers die de meest ongebruikelijke processen toepassen, om verschillen te verifiëren en een vergelijking te maken tussen wat beter en slechter is.
Het hierboven genoemde verhaal is natuurlijk overdreven, maar aan de gebruikerskant wordt kennis over de chemische verbanden vaak vervangen door ervaring (door te proberen ontdekt) en deze mensen moeten natuurlijk ook goed met het papier kunnen werken.
Vandaar deze breed opgezette "veldproef" met de bètamonsters.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Vandaag zat er zo’n envelop van jullie bij de post :-)
Hoeveel vellen zitten erin en in welk formaat? Als je me dat vertelt, kan ik namelijk mijn testprogramma bedenken voordat ik de doos openmaak (trouwens: het ontwerp ervan vind ik mooi!).
Bovendien mis ik een vermelding waar ik de verzendkosten naartoe kan overmaken. Dus hebben jullie die op je genomen :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Hallo Franz,
Er zitten 5 vellen van 18x24 in. Het is met de hand verpakt, dus de afmetingen kunnen een paar millimeter afwijken.
Alle proefpersonen tot nu toe hebben de moeite genomen om een paar regels te schrijven, en daarom hebben wij alle kosten op ons genomen.
Groeten,
Mirko
orwograph
Hallo!
Ik heb vorige week de MCC ontvangen en heb vannacht de test gedaan. Over het algemeen ben ik best tevreden over het papier, maar ik heb wel een paar opmerkingen. Ik moet erbij zeggen dat ik de originele Agfa-MCC niet ken; ik heb tot nu toe überhaupt nog geen multigrade-baryt verwerkt, alleen PE-multigrade en vastgraded baryt van Agfa en ORWO.
Bij het ontwikkelen viel me meteen de snelle, bijna PE-achtige beeldopbouw positief op. Dat kan natuurlijk ook komen doordat het papier nieuw is en de rest van het barietpapier dat ik tot nu toe heb verwerkt minstens 20 jaar oud was... Ik vond ook de rijke maximale zwarttinten en de glans erg mooi, die het papier ook zonder de vervelende hoogglansdroging krijgt.
Ik vind het contrast echter even wennen, want bij de verwerking moest ik voornamelijk mijn toevlucht nemen tot de filters 0 tot 2 – de 0 had ik tot nu toe nog nooit gebruikt, omdat dat bij de Kodak Polymax die ik tot nu toe gebruikte altijd tot veel te flauwe resultaten zou hebben geleid. De MCC lijkt dus aanzienlijk harder te werken dan de Polymax, dat kan ik in ieder geval zeggen.
Een tweede ding viel me op bij het drogen in de pers. Ik heb het papier, zoals gezegd, op natuurlijke glans tegen de doek van de pers gedroogd, en uiteindelijk kleefde het toch behoorlijk vast, dat wil zeggen, na het drogen hingen er veel pluisjes aan het papier – die zijn weliswaar gedeeltelijk, maar over het algemeen toch vrij moeilijk met een zachte doek weg te wrijven. De ORWO-papieren die ik anders gewoonlijk gebruik, plakken merkbaar minder aan de doek vast, en de pluisjes zijn dus minder talrijk en laten zich bij die ook aanzienlijk gemakkelijker verwijderen.
Ik ben zeker geen professional, zeker niet wat baryt betreft, maar het beschrevene is mijn eerste indruk. Over het geheel genomen heeft het papier me enthousiast gemaakt, en misschien delen andere mensen mijn mening, dan kan Leverkusen-Bad Saarow nog wat aan de emulsie sleutelen.
Is er al enigszins te voorzien in welk prijssegment het product zich zal bevinden? Boven of onder de Ilford Multigrade-Baryt?
Voorlopig veel groeten,
Peter.
Andreas_23
Hallo Mirko,
Mijn PE-papier raakt langzaam op. Is het de moeite waard om op jullie MCP te wachten? Rond oktober/november heb ik nieuwe voorraad nodig.
Andreas
MirkoBoeddecker
Hallo Andreas,
we hebben nog grote voorraden Agfa PE (naast die van andere leveranciers).
Onze MCP kan helaas pas van start gaan als deze voorraden nog slechts in een onvolledig assortiment beschikbaar zijn.
Niemand zal nieuwe ADOX MCP kopen als hij Agfa MCP voor de helft van de prijs kan krijgen.
We zullen de nieuwe masterrollen daarom waarschijnlijk eerst opslaan en later beginnen met het verpakken, wanneer er voor het eerst tekorten aan bepaalde formaten ontstaan.
Er is nog niets veranderd aan het tijdschema voor de MCC. Hier is de geplande productiestart in mei/juni 2008.
Groeten,
Mirko
Andreas_23
Hallo Andreas,
we hebben nog grote hoeveelheden Agfa PE (naast andere leveranciers).
Hallo Mirko,
Nou ja, 13 x 18 hebben jullie blijkbaar niet meer (staat in ieder geval niet in de catalogus). Dan zal ik de wachttijd maar overbruggen met een paar pakjes Ilford MG IV, dat is ook goed papier en bij jullie aangenaam goedkoop.
Andreas
ThomasLoos
Hallo Mirko!
Ik heb op de website van Aphog gelezen dat er nog MCC-papier beschikbaar is om te testen. Ik zou daar graag wat van willen hebben, omdat ik de eerste keer niet mee kon doen. Ik kan echter geen bericht sturen naar het e-mailadres; ik krijg steeds alleen foutmeldingen terug.
Groeten, Thomas
MirkoBoeddecker
Stuur het gewoon naar info at FOTOIMPEX.de
Groeten,
Mirko