SamuliSchielke
Zit daar hetzelfde in als in Agfa Sistan? (Als ik me niet vergis, is dat voornamelijk kaliumrodanide als zilverstabilisator en nog iets als bevochtigingsmiddel)
Groeten
Samuli
cfb_de
Dat klinkt aannemelijk. Kaliumrhodanide en een geschikt oppervlakte-actief middel. Als Mirko daar veiligheidsinformatiebladen van zou hebben (wat eigenlijk wel zou moeten), dan zou ik je vraag direct kunnen beantwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Hallo Samuli,
Ja, zo is het. Maar dan in een andere, geoptimaliseerde concentratie en met nog een extraatje.
Toen we begonnen met de ontwikkeling van het product, moesten we vaststellen dat ons monster van een ander product (dat vervangen moest worden omdat het volgens de fabrikant uit de handel zou worden genomen) niet echt effectief was.
Onder xenonlicht vervaagden de met het product behandelde afbeeldingen zelfs sneller dan de onbehandelde :unsure:
Daarop hebben we voor ADOSTAB de optimale waarde van de werkzame stof volledig opnieuw getest (zichtbare en meetbare werkzaamheid aanwezig, maar nog geen omzetting van de toonwaarden, vastgesteld door middel van testreeksen plus visuele inspectie bij daglicht, gevolgd door bestraling met xenonlicht).
De afdrukken die met ADOSTAB in de huidige concentratie waren behandeld, vertoonden een aanzienlijk betere stabiliteit bij langdurige bestraling met intensief xenonlicht.
De productontwikkeling heeft meer dan anderhalf jaar geduurd... mede vanwege de langdurige tests.
Waarom ons monster van het andere product zo slecht werkte, weten we niet. We vermoeden kwaliteitsschommelingen bij de grondstoffen (zou de laatste tijd niet de eerste keer zijn).
We hadden echter ook nog maar één flesje beschikbaar, omdat er op dat moment (december 2005) niets meer te koop was.
Maar volgens onze tests zou men in principe een aanzienlijk hogere concentratie van dit product kunnen gebruiken zonder het beeldresultaat negatief te beïnvloeden, en dan is er zeker ook sprake van een duidelijk betere werking.
Ik schrijf dit allemaal omdat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen met beeldstabilisatoren.
Heeft iemand ooit de werking ervan in twijfel getrokken of getest?
Het zou interessant zijn om te weten of de methode zelf voortdurend moet worden gecontroleerd of dat men in principe op de effectiviteit kan vertrouwen.
Dat zou dan natuurlijk ook voor ons product gelden.
Bij seleentoning zie je de toonwaardeverandering. Daar is duidelijk wanneer de chemische reactie heeft plaatsgevonden en wanneer niet.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Allereerst: "Chapeau!" voor je uitstekende formulering rond "2005", "product", "niet meer leverbaar"! Zoiets is echt leuk om te lezen en dat meen ik serieus.
Wat betreft de vraag over de controle tijdens het productieproces: ja, die kan bij rhodanide-oplossingen nodig zijn. Ten eerste is de kwaliteit van de grondstof bij de zuiverheidsgraad "pro photo" of "technisch" daar inderdaad onderhevig aan grotere schommelingen (d.w.z. er is een afwijking tot -20% te verwachten), en ten tweede wordt het spul graag door onze lieve eencellige vriendjes gemetaboliseerd – het ranzig dus al in de zak in het magazijn van de productielocaties.
Pas in combinatie met zilverionen is het dan giftig genoeg dat deze beestjes het met rust laten en het conserverende effect voor de foto tot zijn recht komt.
Voordat onwetende lezers nu bang worden: je mag de foto's nog steeds aanraken. Mensen kunnen dat gerust doen en het bacteriedodende effect is afkomstig van het "natuurlijke" fotozilver van een doodgewone zwart-witafdruk. Bij kleurenfoto's werd dit vroeger, bij gebrek aan beeldzilver, met formaline (ook wel "Stabi-Bad" genoemd) gedaan. Sinds dat niet meer mag (en om kosten^H^H^H^H^H^Hmilieuredenen ook wordt afgezien van een fatsoenlijke spoeling), blijven ze ook niet meer goed.
Met vriendelijke groeten,
Franz
SamuliSchielke
Dat is echt geweldig! ADOSTAB zit bij mijn volgende bestelling, temeer omdat mijn voorraad van dat ene product inmiddels weer op is.
Ik heb nooit getest of de houdbaarheid echt beter was, maar heb me op de gegevens van de fabrikant gebaseerd – ik ben echter pas sinds ruim een jaar begonnen mijn prints erin te dompelen, en zo snel merk je het verschil waarschijnlijk niet...
Groeten
Samuli