Als er ook zilver in zit
Hallo Christian,
ik zou die kans op zo'n 100% schatten...
Waarom zou er juist in de AHU zilver in zitten? Voor zover ik weet zit er alleen kleurstof in, die zich in de fixeer weer oplost (of zou moeten oplossen).
Dat gepraat over nog een keer in het bleekbad stoppen kan ik niet volgen, vooral omdat sommigen hier
het verschil niet lijken te kennen tussen het rehalogenerende bleekbad, dat wordt gebruikt voor toner en omkeerontwikkeling (niet omkeerontwikkeling!), en het bleekbad voor omkeerontwikkeling.
De bruine verkleuring zou ook kunnen zijn ontstaan door restverkleuring door de bleker
die wordt verwijderd door natriumsulfietoplossing, of het is een of ander ranzig ontwikkelingsmiddel,
maar zonder de film direct te zien en de componenten van de gebruikte omkeer-kit te kennen,
vis ik hier alleen maar in het duister.
Als ik aanneem dat de Foma-omkeerfilmkit gebaseerd is op de klassieke, kwantitatieve omkeerprocedure,
kan een verkeerde dosering van het bleekbad niet veel uitmaken; het werkt dan alleen langzamer of heeft een lagere capaciteit. Bruine "ranz" kan hierdoor waarschijnlijk niet ontstaan.
Een andere mogelijkheid is dat, als het bruin misschien een waas is door onvolledige omkering, je het toch eens met een beetje Farmers verzwakker kunt proberen.
Mocht ik in een van mijn overwegingen ongelijk hebben, corrigeer me dan alstublieft.