De Ikonta en Nettar zijn veruit de mechanisch meest stabiele vouwcamera’s die ik tot nu toe in handen heb gehad. Dat vind ik bij vouwcamera’s ontzettend belangrijk; bij veel modellen wiebelt bijvoorbeeld de voorste vouw, waardoor er geen scherpte in de foto’s is. Een factor die ik niet genoeg kan benadrukken. Mijn aanbeveling zou dus een Ikonta of Nettar met Tessar zijn. Daarbij zijn er ook geen problemen met de balgen. Ik fotografeer echter ook met een Bessa66 (Skopar) en Jsolette (Apotar). Het hangt altijd af van de individuele staat. Veel exemplaren zijn gewoon versleten. Maar ze komen bij lange na niet in de buurt van de stabiliteit van mijn 6x9 Nettar. Ik vind de Skopars minstens even goed als de Tessars. De naoorlogse Color-Skopar was zelfs, met uitzondering van het IR-bereik, apochromatisch gecorrigeerd. Schone lenzen en een correcte afstelling zijn echter bij beide cruciaal.
€
Ik vind de oudere klapzoekers trouwens veel prettiger dan de bijna altijd veel te kleine "kijkgaatje"-zoekers.
€
Prontor of Compur maakt naar mijn mening niet uit, zolang ze maar werken. Ook de Rapid-Compurs zijn bij metingen niet sneller dan 1/350, ook al staat er 1/400 of 1/500 op. Prontor heeft altijd een zelfontspanner, bij de Compur soms wel, soms niet. Ik geef de voorkeur aan de Prontors. Beide moeten tegenwoordig bijna altijd worden schoongemaakt, net als de lenzen, als dat nog niet is gebeurd. Stel dan ook nog even de scherpstelling opnieuw in op oneindig, en niets staat het plezier nog in de weg. Wie dat niet durft, moet meteen nog eens vijftig tot honderd euro voor de service incalculeren.
€
Afstandsmeters om op te zetten of gewoon vast te houden zijn handig als accessoire; hier vind ik die van Voigtländer het beste, die kun je met een kartelschroef van buitenaf eenvoudig zelf afstellen. Dan kun je ook van dichtbij foto's met goede scherpte maken bij een open diafragma. De afstandsschalen zijn overigens afgestemd op de afstand tot de voorkant van de lens.
€
Voorbeeld met Bessa66, onbehandelde Skopar en Voigtländer E-Messer:
https://www.flickr.com/photos/imagesfrugales/4972512552/in/photostream
Het is maar een kleine afbeelding, maar in het origineel zie je elke huidporie.