bengt
Hallo,
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een Jobo CPA2 voor het ontwikkelen van zowel kleur- als zwart-witfoto’s?
Ik maak me vooral zorgen over verontreiniging. Heeft iemand tips voor het schoonmaken van de processor tussen twee ontwikkelingen door? Moet ik aparte rollen en trommels gebruiken?
Ik heb nog geen zwart-witfoto’s geprobeerd, dus als iemand tips heeft voor de ontwikkeltijden, zou ik dat erg op prijs stellen.
Ik gebruik voornamelijk Foma 135- en 120-films, ontwikkeld volgens de FOTOIMPEX-tabel met ATM49 1+1 en een voorbevochtiging van 2 minuten.
Met vriendelijke groet: Bengt Karlsson
MirkoBoeddecker
Hoi Bengt,
Ik gebruik al een aantal jaren dezelfde vaten voor alle processen en heb nog geen problemen ondervonden.
Natuurlijk gebruikte ik verschillende opslagflessen, maar de trommel moet in alle processen door alkalische ontwikkelaar, zuur stopbad, zuur fixeer en waswater met een laatste spoeling. Jobo heeft dus de beste chemisch bestendige kunststoffen gekozen. Was de trommels altijd goed en dan komt het wel goed.
Met vriendelijke groet,
Mirko
bengt
Hallo Mirko, bedankt voor je hulp!
Ik heb nog een paar vragen waar jij of iemand anders me misschien mee kan helpen:
Ik heb een tank voor mijn Cpa2 waarin ik maximaal 8 120- of 7 135-films tegelijk kan ontwikkelen:
Moet ik, om zoveel films te kunnen ontwikkelen, de onverdunde oplossing van ATM49 gebruiken of is er een manier om deze verdund te gebruiken?
Als ik de stockoplossing moet gebruiken voor +5 films, is het dan mogelijk om een uitgangspunt voor mijn ontwikkelingstijden te berekenen, rekening houdend met het feit dat ik de ontwikkelingstijd vanaf de 5e film met 1 minuut moet verlengen?
Zullen de films er anders uitzien in de stockoplossing vergeleken met 1+1? (Ik vind het resultaat in 1+1 mooi :D )
Ik kreeg de tip om Rollei High Speed-ontwikkelaar te gebruiken voor Foma-films. Ik denk dat dit het verdunningsprobleem zou oplossen (1+7 of 1+15), maar heeft iemand ervaring met deze combinatie?
Veel vragen, ik weet het... en ik dank u bij voorbaat voor uw tijd...
Met vriendelijke groeten en een fijne midzomernacht!
Bengt Karlsson