ongarine
Beste Mirko,
Ik heb een ruwe vertaling (met Google) gemaakt van je aankondigingen over de "herintroductie" van enkele niet meer geproduceerde zwart-witpapieren en -films. :D
Aangezien mijn kennis van het Duits minder dan nul is, vraag ik je vriendelijk om hier kort samen te vatten wat de stand van zaken is met betrekking tot de aankomende producten.
Ik ben vooral geïnteresseerd in zwart-witpapieren zoals
voorheen Agfa Portriga Speed
Polywarmtone en Fortezo met gradatie
Ik zou je erg dankbaar zijn voor je hulp.
Groeten uit Verona
Daniele
MirkoBoeddecker
Beste Daniele,
de producten die momenteel in de projectfase zitten, zijn papiersoorten die identiek zijn aan Agfa MCC/MCP en, voor volgend jaar, films die identiek zijn aan Agfa APX-films.
De papiersoorten zijn al klaar voor de tweede testfase, die in juli zal plaatsvinden.
Geïnteresseerde fotografen kunnen 5 vellen gratis monsters aanvragen als ze in ruil daarvoor feedback willen geven. Aanvragen moeten worden gemaild naar mccproject(at)fotoimpex.de
Wat betreft andere vroegere Agfa-papieren hangt het af van de kosten om de samenstellingen aan te passen aan onze machines. Als de markt genoeg interesse toont, starten we misschien een onderzoeksproject en afhankelijk van de uitkomst van de eerste resultaten beslissen we of het de moeite waard is om door te gaan of niet.
Dit hangt ook allemaal af van de marktsituatie in het algemeen.
We richten ons op kleinschalige nicheproductie om het voortbestaan van hoogwaardige monochrome producten voor de toekomst veilig te stellen. In onze microfabriek kunnen we in de meeste gevallen niet concurreren met Kodak, Fuji, Ilford, Kentmere of Foma.
Daarom zullen we alleen producten maken die deze bedrijven niet (meer) maken of waarbij we om andere redenen concurrerend kunnen zijn.
Forte-producten zullen niet door ons opnieuw worden geproduceerd, maar er zijn andere bedrijven bij deze onderneming betrokken en zodra deze weer beschikbaar zijn, zullen we deze nieuwe Forte-papieren zeker ook distribueren.
Ik denk echter niet dat de graded-papieren opnieuw zullen worden geproduceerd.
Mocht u nog vragen hebben, stel ze dan gerust.
Met vriendelijke groet,
Mirko
ongarine
Bedankt Mirko voor de kans die je ons geeft.
Ik had al een e-mail naar MCCproject gestuurd.
Ik ben van mening dat de nichemarkt voor zwart-witproducten de toekomst is voor kunstfotografen, artistieke fotografen en creatieve beeldmakers, aangezien deze "methode" een van de expressieve mogelijkheden in de hedendaagse fotografie zal worden en niet langer een gangbare manier is om commerciële foto's te maken.
De discussie zou nog wel even kunnen doorgaan... maar ik zou blij zijn als er enkele oude/nieuwe, betrouwbare en gemakkelijk te vinden zwart-witproducten op de markt zouden komen.
Met vriendelijke groeten,
Daniele