chriwurz
Hallo,
Ik heb onlangs het Kentmere Warmtone Fine Grain uitgeprobeerd – echt een voortreffelijk papier – en het ontwikkeld in Fomatol PW Warmtone-ontwikkelaar, oftewel N113. Ik was echter zeer verrast en teleurgesteld toen ik bij de seleentoning (Kodak RST) moest vaststellen dat dit papier geen enkele reactie (in de zin van kleurverandering) vertoonde, zelfs niet bij een verhouding van 1:3 en een verblijftijd van ca. 10 minuten in het selenbad. Heeft iemand anders deze ervaring ook gehad of een verklaring hiervoor? Ik meen ergens iets gelezen te hebben over "goede toningseigenschappen".
Met vriendelijke groeten
Christian
zensusa
Hallo Christian,
hier zijn een paar algemene tips over seleentoning; misschien heb je er wel iets aan.
De werking van de seleentoner maakt in de eerste plaats een gerichte verhoging van de dichtheid in de schaduwpartijen mogelijk. Daarbij worden eerst de hoge zilverdichtheden aangepast. Dit proces is volledig onafhankelijk van de verdunning en de temperatuur van de toner.
Sommige mensen gebruiken seleentoning ook om de archiefbestendigheid te verhogen, hoewel goud- en zwavelontwikkelaars en Sistan hiervoor aanzienlijk effectiever zijn.
Wat betreft je verbazing en teleurstelling over de kleurverandering (... geen reactie...) bij het Kentmere Warton-papier, kan ik het volgende zeggen:
Veranderingen in de beeldtoon bij seleentoning zijn in de eerste plaats afhankelijk van de emulsie van het papier (warmtoon-chloorbromozilveremulsie of neutraal/koud-bromozilveremulsie), evenals van de additieven. Ook speelt de gebruikte ontwikkelaar een niet te onderschatten rol.
Alle papiersoorten kunnen met een seleentoning worden bewerkt!
Koudtoon-/neutraaltoonpapieren ontwikkelen aanzienlijk langzamer dan warmtoonpapieren en de verandering in beeldtoon is meestal slechts zeer zwak.
Dit geldt ook bij vette toners en een lange ontwikkelingstijd. Verschillen in de verandering zijn meestal alleen waarneembaar in een directe vergelijking met een onbehandelde afdruk.
Echt warmtoonpapier daarentegen toont echter zeer snel met een duidelijke verandering in de beeldtoon, zelfs bij dunnere toners!
Het Kentmere fine print VC-WT-papier is, voor zover ik weet, eigenlijk een neutraaltoonpapier (broomzilverpapier) met een gekleurde onderlaag (Kentmere noemde de kleur vroeger, geloof ik, Amber); dus geen chloorbromzilverpapier zoals het, helaas moet men dat nu wel zeggen, legendarische Forte Polywarmtone-papier. Dienovereenkomstig reageert het Kentmere warmtoonpapier op een seleentoning ook niet als een echt warmtoonpapier, maar alleen als een koudtoonpapier, d.w.z. gemengd; - maar het reageert wel!
Ik hoop dat deze opmerking je iets heeft geholpen.
Hieronder de officiële informatie van Kentmere over de algemene selenium-toning van de Kentmere-papieren:
Kodak Rapid Selenium Toner
Creatief gezien zijn low-key onderwerpen die de meest intense zwarttinten vereisen, waarbij de middentonen een paars-bruine tint krijgen, het meest geschikt, bijv. picturale landschappen. De meest intense resultaten worden bereikt met het Kentona-papier; prachtige resultaten kunnen worden gecreëerd door lichtjes over te drukken, te tonen en vervolgens de geselecteerde hoge lichten lichtjes terug te bleken.
Kodak Rapid Selenium Toner is de meest praktische en veilige manier om dit proces uit te voeren. Vanwege de toxiciteit van de grondstoffen raden we af om dit product zelf te maken op basis van de basischemicaliën.
Gebruik als toner in één bad bij verdunningen van 1 deel toner op 3 - 19 delen water.
Seleniumtoning is een van de meest algemeen aanvaarde manieren om de duurzaamheid van afdrukken te verbeteren. Seleniumtoner, gebruikt in een verdunning van 1 + 20 of meer, kan de duurzaamheid van het beeld verbeteren zonder de kleur van het beeld significant te veranderen.
Kodak Rapid Selenium Toner werkt met alle Kentmere-papieren; de resultaten variëren afhankelijk van het type emulsie.
Seleniumtoner koelt de beeldtint aanvankelijk licht af en ontwikkelt zich vervolgens tot een subtiele paarse tint; langere toningstijden (tot 20 minuten) kunnen de paarsbruine tint versterken. De emulsies van het chloor-bromidetype, Kentona en Art Classic, vertonen een meer significante verandering in de beeldkleur naar paarsbruin.
Groeten
Lothar
SamuliSchielke
Gebruik Kentona, dat geeft prachtige tinten. Met een warme kleurontwikkeling, een beetje bleken en een 1+10 verdunde toner krijg je zelfs rode tinten uit het papier.
chriwurz
Hallo Lothar, Samuli,
Hartelijk dank voor jullie bijdragen – die hebben me enorm geholpen.
Met vriendelijke groeten,
Christian