Chupacabra Hallo lieve gemeenschap, Ik heb via eBay een Flexaret VI b Automat gekocht. Ik weet niet zo goed wat ik met de instelmogelijkheden aan moet. Helaas kan ik op internet geen handleiding in het Duits vinden, dus daarom heb ik een vraag voor jullie: Aan de rechterkant van de lens zit een schaalverdeling van 3 tot 18 en daarnaast twee schuifknopjes. Wat stel ik hiermee in? Bedankt en groeten Kai
Urnes Mijn Flexaret heeft een ander sluitersysteem. Maar bij jouw Prontor zou je met de hendels het diafragma en de sluitertijd moeten kunnen instellen. Nu kun je met een draai aan de SCALA 3-18 de richtwaarden instellen. Je meet dus de effectieve lichtwaarde en stelt die in op de SCALA. Het diafragma en de sluitertijd staan dan allebei goed ingesteld. Zo zou het ongeveer moeten werken. Ik zou de sluiter wel even moeten bekijken om het precies te kunnen zeggen. Groeten, Sven.
Lichtjahr Hallo Kai, hier vind je hulp: € http://www.butkus.org/chinon/flexaret/flexaret_vii/flexaret_vii.htm € De handleiding is weliswaar voor de Flexaret VII, maar de twee "pennen" worden hier ook beschreven. € Groeten, Edi
jonny Heel belangrijk: gebruik bij de oude Prontor SVS NOOIT de zelfontspanner; de kans is heel groot dat je daarmee de sluiter kapotmaakt!
Chupacabra Bedankt voor de antwoorden. Ik ga de handleiding eens doornemen en kijken of ik ermee uit de voeten kan.