xamxam
Hallo,
Toen ik mijn laatste Fuji Neopan Acros 100 in 120-formaat had ontwikkeld, merkte ik na het ontwikkelen dat er op sommige foto’s grote vlekken of, naar het schijnt, belletjes waren ontstaan, zie de bijgevoegde foto’s.
Ik heb vier films (Kentmere, Agfa APX en Acros / 3KB en 1MF) ontwikkeld in de grote Paterson Multi-Reel 8-tank in X-Tol (basisoplossing).
Zijn de genoemde belletjes het gevolg van te weinig kloppen op het tafelblad na het schudden? Eigenlijk let ik er altijd op dat ik krachtig en voldoende "afklop", en bij de vorige films was dat eigenlijk altijd voldoende. Is er nog een andere oorzaak?
Ik ben dankbaar voor elke tip!
Groeten,
Max
Lichtjahr
Hallo Max,
Het gaat er niet om zo hard mogelijk te slaan.
Ik sla het blikje altijd op een opgevouwen handdoek. Af en toe, na het kantelen, sla ik het ook wel eens wat harder neer.
Zou het kunnen dat er resten van het bevochtigingsmiddel in het blikje zitten, die dan een beetje schuim veroorzaken?
Groeten,
Edi
Wolfgg
Hallo Max,
Was dat bij slechts één film het geval? Lag de bovenop de stapel spiralen? Was er voldoende vloeistof boven de bovenste spiraal (min. 1 cm)? Is het blikje met de spiralen na de vorige bewerking grondig schoongemaakt, zodat er geen resten van het fixeerbad achterblijven?
In tientallen jaren heb ik nog nooit een luchtbelprobleem gehad bij alle processen, maar ik tik de bus wel 2x vrij hard aan na elke kanteling. Gebruik bovendien maximaal 2 spiraalen boven elkaar, want hoe meer het er zijn, hoe meer kans de bellen van de onderste spiraal hebben om ergens te blijven hangen. Dat betekent dat ik bij 4 spiraalen boven elkaar eerder 4x hard zou tikken.
Groeten, Wolfgang
€
Wolfgg
Nog een tip:
Een goede test is om de spiraalsystemen te vullen met afgedankte film, deze in de bus te plaatsen, de bus af te sluiten met het deksel en te vullen met water (dezelfde hoeveelheid als wanneer het een ontwikkelaar zou zijn). Haal vervolgens het deksel er weer af, zonder de bus te verplaatsen. Houd nu de klembuis met je vinger vast, open het blikje zoals je dat altijd doet en kijk na hoeveel keer openen er geen luchtbellen meer uit de bovenste spiraal komen. Zo kom je te weten hoe vaak je het blikje in jouw techniek moet openen om alle lucht eruit te krijgen.
Groeten, Wolfgang
xamxam
Hartelijk dank voor de antwoorden.
Er kunnen dus geen bevochtigingsmiddelen of resten van het fixeerbad aanwezig zijn. Alles wordt altijd zeer grondig gespoeld, dus dat zou ik uitsluiten.
Er was ook voldoende vloeistof, oftewel net zoals we altijd ontwikkelen.
Een van de vier is sterk aangetast, een is minder aangetast, een heel weinig, en een vrijwel helemaal niet. Dat zou dan ook de volgorde in de tank kunnen zijn, van boven naar beneden.
Aangezien het ook vrij zeldzaam is dat we meerdere films ontwikkelen (of nu ook voor het eerst bij SW), zou ik vermoeden dat het daaraan ligt. Dat ik meer moet kloppen naarmate er meer spiraalsystemen/films in zitten, was nog niet bij me opgekomen, maar het klinkt logisch.
Ik ga het vooral eens proberen met de beschreven testrun, bedankt daarvoor!
…
Groeten,
Max
highscore
Hoi xamxam
?
Misschien moet je wat voorzichtiger met je ontwikkelbus omgaan.
?
Ik ga zelf heel ruw te werk bij het ontwikkelen.
Ik schud en schud er flink op los en ik sla de bus na elke schudbeurt hard op de grond.
Bij een van mijn ontwikkelingsdozen is de klem van de spoelen versleten, waardoor de klem soms uit zijn groef losraakt.
Maar dat heeft me tot nu toe nog geen verpeste film opgeleverd.
?
Groeten, Highscore
Bonderer
Op de een of andere manier doe ik hier al heel lang iets verkeerd; ik heb wel eens fouten gemaakt, maar zoiets nog nooit. Ik heb wel eens de bus stevig opengeklapt, maar sinds ik de TAS van Heiland heb, doe ik dat niet meer. De ene film erin, deksel erop, in de processor klemmen en starten. De andere films worden eerst voorgewassen en dan hetzelfde. Ik heb hier heel goed water, geen hoog kalkgehalte. Zou het kunnen dat water met een hoger kalkgehalte problemen veroorzaakt bij de ontwikkelaar?
Ik heb al vaker over dergelijke fouten gelezen, maar niemand had ooit echt een oplossing paraat.
Ik gebruik de Agfa Kipp, wat betekent dat de eerste 30 seconden continu wordt bewogen, alleen kantelen zoals de TAS-processor.
Ik heb de processor daar traag ingesteld, 11-180 omwentelingen in 30 seconden, meer niet, en dat gelijkmatig en zonder schokken.
Is het mogelijk dat er te heftig wordt gekanteld?
Ik vul mijn bakjes ook altijd iets te vol; mocht er schuim ontstaan, dan blijft dat in ieder geval buiten de film.
Urnes
Ja, normaal gesproken dansen we met onze ontwikkelaarsblikken op het ritme van de trommel rond de vergroter en smijten we ze met kracht op de grond. :)
€
Grapjes terzijde. De €8-voudige tank lijkt me een ambitieus project. Als je er nu maar 4 films in hebt, vul je die meestal niet helemaal vol (toch?), maar dat heeft ook tot gevolg dat je bij het kantelen veel meer lucht verplaatst dan in een kleinere. Ik kan me ook voorstellen dat het uitmaakt op welke plek de rolfilm zit, of dat het veiliger is om beide filmsoorten niet te mengen, zodat de luchtbellen niet aan de volgende film blijven hangen. Tanks van die grootte ken ik eigenlijk alleen van het roteren of van zelfbouw, maar daar worden de films dan niet gekanteld, maar alleen op en neer bewogen langs de as.?
Groeten, Sven.?