MirkoBoeddecker
...bestaat al een tijdje niet meer.
Maar het was wel een geweldig papier.
Daarom zou het toch mooi zijn als het weer verkrijgbaar zou zijn, nietwaar?
Mijn vraag is of er nog genoeg mensen zijn die interesse hebben in dit papier en of er bovendien nog ervaren Portriga-gebruikers met restvoorraden te vinden zijn die interesse hebben in een test.
FOTOIMPEX is in het bezit van de recepten voor dit papier, maar de originele ketel was niet meer te vinden in de faillissementsboedel, aangezien de productie van dit papier al vele jaren niet meer in Leverkusen plaatsvindt. Met onze vulinstallatie zal het resultaat vrijwel zeker niet meteen in één keer precies kloppen.
We zouden dus voorzichtig te werk moeten gaan en enkele vergelijkende tests moeten uitvoeren.
Groeten,
Mirko
heinrich
Hallo Mirko,
Is het economisch gezien echt zinvol om een papier met vaste gradatie opnieuw uit te brengen? Ik had begrepen dat de verkoopcijfers van papieren met vaste gradatie zo laag zijn dat het geen zin heeft om alle gradaties aan te bieden. Waarom dan nog een nieuwe ontwikkeling?
Als je echter een warmtintpapier met variabel contrast zou laten ontwikkelen, vergelijkbaar met de PW-14...
dan zou je alvast een afnemer hebben :-)
Groeten
Heinrich
MirkoBoeddecker
Hallo Heinrich,
Op dit moment gaat het ons bij het project vooral om het opbouwen van een compleet assortiment.
In hoeverre we hiermee nu al de markt op kunnen gaan of nog even moeten wachten, is een beslissing die per product moet worden genomen.
We hebben zowel vraag naar producten van topkwaliteit als naar voordelige standaardproducten voor scholieren, studenten en beginners.
Er zijn genoeg aanbieders van goedkoop papier van goede kwaliteit, dus daar blijft alles zeker zoals het is.
Er is echter nog maar één aanbieder van papier van topkwaliteit en die dekt lang niet alle gebieden.
Op dit moment kan ik me in ieder geval niet voorstellen dat we het papier in alle diktes gaan aanbieden, maar als FinePrint-materiaal voor fotografen die met het zonesysteem werken, in de speciale en normale uitvoering, zou het best een succes kunnen worden.
Wat betreft Polywarmton zijn er momenteel te veel spelers op de markt. Het lijkt erop dat iedereen dit papier nu per se wil namaken. Het loont op dit moment niet om ons hiermee bezig te houden, anders hebben we vanaf de eerste dag weer te maken met overproductie en geen kostendekking. Mocht het bij de anderen niet lukken, dan bekijken we het nog eens. Als dat het geval is, bieden we het graag weer aan.
Het was tenslotte ons best verkochte materiaal, ondanks alle problemen in de slotfase.
Groeten,
Mirko
acroell
Ik ben er net zo in geïnteresseerd als toen, maar mijn interesse voor Record-Rapid ("Insignia" in de VS) is nog groter...
Van RR heb ik misschien ook nog wel wat.
ManfredBecker
...bestaat al een tijdje niet meer.
Maar het was wel een geweldig papier.
Daarom zou het toch mooi zijn als het weer verkrijgbaar zou zijn, nietwaar?
Mijn vraag is of er nog genoeg mensen zijn die interesse hebben in dit papier en of er bovendien nog ervaren Portriga-gebruikers met restvoorraden te vinden zijn die interesse hebben in een test.
FOTOIMPEX is in het bezit van de recepten voor dit papier, maar de originele ketel was niet meer terug te vinden in de faillissementsboedel, aangezien de productie van dit papier al vele jaren niet meer in Leverkusen plaatsvindt. Met onze vulinstallatie zal het resultaat vrijwel zeker niet meteen in één keer precies kloppen.
We zouden dus voorzichtig te werk moeten gaan en enkele vergelijkende tests moeten uitvoeren.
Groeten,
Mirko
ManfredBecker
Ik heb Agfa Portriga Rapid 112 en 132 gebruikt zolang het verkrijgbaar was; ik heb ermee
in vergelijking met andere papiersoorten (van Argenta, Ilford, Kodak, Leonar, Mimosa, Oriental) de
beste resultaten behaald. De drie gradaties met log(kopieerbereik) = 0,95 (krachtig),
1,2 (normaal), 1,5 (zacht) waren voor mij ruim voldoende; ze weken af van de gradaties van andere
soorten papier (krachtig kwam overeen met normaal van Record Rapid, normaal kwam overeen met speciaal van Record
Rapid, en zacht leek behoorlijk op dat van Record Rapid; er was ook Record Rapid
extra zacht (1,7)).
Record Rapid (gevoeliger, beter bewaard, witter) was geen vervanging voor Portriga Rapid.
De houdbaarheid bij opslag was bij Portriga Rapid veel beter dan bij de huidige
papieren met variabele gradaties (waarbij zelfs opslag in de koelkast niet veel helpt).
Ik zou onmiddellijk terugkeren naar Portriga Rapid.
Met vriendelijke groet.....MB.
EugenMezei
Heinrich,
hoe pak je dat aan?
Ik zou het geweldig vinden als papier met een vaste gradatie weer meer ingang zou vinden. Ik kan er gewoon beter mee werken, misschien ook omdat er destijds, toen ik hier begon, niets anders was.
Eugen