bartman
Hallo,
Tot nu toe heb ik alleen pinholecamera's voor rolfilm, maar ik wil nu graag overstappen op grootformaat.
Aangezien de FOMASPEED 214 blijkbaar niet meer leverbaar is, ben ik op zoek naar een alternatief.
Heeft iemand een alternatief, eventueel met ISO-waarde enz.?
Groeten
Klaus
MirkoBoeddecker
Hallo Klaus,
Bedoel je de Fomaspeed 412?
Dan ging het je vast om de dunne drager, waardoor het achteraf kopiëren eenvoudiger was.
De ADOX Displayfilm ("Transparant fotopapier" in de catalogus op pagina 7) is hiervoor zeer geschikt. Het is niet zo duur als "echte" film, kan bij rood licht worden geladen en verwerkt en kan achteraf perfect worden overgezet dankzij de volledig transparante drager.
Hier is de beschrijving:
Fotopapieremulsie op een transparante filmdrager. Ideaal om negatieven of dia's op deze film te vergroten. Ofwel als display of als tussennegatief voor alternatieve afdruktechnieken. Deze emulsie is niet zo fijnkorrelig als de ORTHO 25-film, omdat het geen echte filmemulsie is, maar een papieremulsie. Ze is daarom in de eerste plaats geschikt voor het vergroten van negatieven. De ORTHO 25 is een echte orthochromatische film met een extreem hoge resolutie. Dit materiaal wordt bij voorkeur gebruikt voor het contacten van de negatieven. Het transparante fotopapier gedraagt zich als fotopapier en kan heel normaal bij rood licht in de bak worden verwerkt – maar wees voorzichtig, anders krast het! Voor een gerichte contrastregeling kan men met verschillende verdunningen experimenteren. Het papier heeft ca. 50 ASA en kan ook als opnamemateriaal worden gebruikt (bijv. voor pinholecamera's). De gevoeligheid is afhankelijk van het roodgehalte in het licht. Op de belichtingsmeter moet doorgaans een waarde tussen 6 en 25 ASA worden ingesteld.
Prijzen per 1-5-2007:
Artikel Code Netto Bruto
Internegatief 4x5??10 vellen ADP45 3,00 3,57
Internegatief 8x10??10 vellen ADX81 12,00 14,28
Internegatief 24x30 cm ?10 vellen ADX24 15,00 17,85
Groeten,
Mirko