haeberlein
Is er überhaupt nog filmmateriaal verkrijgbaar voor de camera's uit de DDR die werkten met de zogenaamde SL-cassettes, ook wel Agfa Rapid-cassettes genoemd (bijvoorbeeld de Beirette SL 100 of de Penti)?
Zo ja, waar en van welke fabrikant?
Bedankt.
Wolf_XL
...ja, natuurlijk bestaat dat nog steeds – handig als gewone 35mm-film... Je hoeft alleen maar de film uit een 35mm-patroon in het donker in een lege Rapid-cassette te schuiven – dat is alles. Rapid-cassettes verschillen alleen van 35mm-cassettes doordat ze geen opwikkelkern hebben en het filmmateriaal niet vanuit de opnamecartridge terug in de filmcartridge wordt gewikkeld. Dit systeem is trouwens veel ouder dan velen denken – het is namelijk gebaseerd op de Agfa Karat, die al vóór de Tweede Wereldoorlog werd ontwikkeld. In 1963 bracht Kodak met het Instamatic-systeem met succes een nieuw filmformaat op de markt, waarvan de cassette door meerdere patenten werd beschermd, zodat Agfa geen vergelijkbaar systeem kon ontwikkelen. Daarom dacht men terug aan het patroon van de Agfa Karat-camera's en bracht deze in licht gewijzigde vorm opnieuw uit onder de naam Rapid. De vernieuwing bestond uit een lipje op het patroon om de ISO-gevoeligheid te detecteren – de belichtingsmeter kon daarmee worden omgeschakeld van ISO 50 / 18° naar ISO 100 / 21°. Afgezien daarvan waren de patronen identiek; Rapid-patronen kunnen ook in een Karat-camera worden gebruikt.
haeberlein
Ja, ik heb nog twee vragen:
Ten eerste, waar kan ik lege SL-cassettes kopen?
Ten tweede kan ik de films met belichting ook bij elk fotolab inleveren, aangezien zelfontwikkeling op dit moment geen optie is.
Wolf_XL
...voor zover ik weet zijn zulke cassettes nergens meer te koop – ik heb er een paar voor mijn Agfa Karat weten te bemachtigen door twee oude Rapid-camera’s op eBay te kopen. Daarmee is deel twee van de vraag waarschijnlijk overbodig geworden. De film kun je natuurlijk overal laten ontwikkelen – alleen krijg je het lege patroon waarschijnlijk maar zelden terug...
haeberlein
Nou, je kunt natuurlijk 12- of 24-expositie 35mm-film gebruiken en de film na de belichting weer in de 35mm-cassette wikkelen en die dan bij de winkel inleveren. Ik ga het eens proberen met mijn Penti. Ik dacht alleen dat FOTOIMPEX nog zulke cassettes levert, aangezien FOTOIMPEX nog steeds veel oude formaten ondersteunt.
MirkoBoeddecker
We kunnen zulke cassettes ook niet meer direct leveren, maar ik heb er, geloof ik, nog een paar onder de toonbank liggen.
Als ik er niet ben, kan de medewerker daar even kijken waar de 16mm-filmcamera's van de Tsjechische televisie staan, een plank hoger, in een kleine oude kartonnen doos.
De prijs is (was) 5 mark per stuk, dus 2,50 EUR :-)
Groeten,
Mirko
orwograph
SL-cassettes zijn heel eenvoudig te vinden: zoek op eBay gewoon naar ORWO, en je vindt vrijwel zeker pakketten van 10 stuks met NP20-film in SL-cassettes. Je kunt die 10 filmrolletjes dan wel of niet opmaken (ik heb geen slechte ervaringen met ORWO-film die te lang heeft gelegen), en daarna heb je 10 cassettes. Mocht je op eBay niets vinden, kijk dan gewoon minstens één keer per week even, die dingen duiken steeds weer op.
Peter.