Lichtbildner
Hallo,
ik heb misschien een domme vraag, maar waarom laten jullie eigenlijk drie verschillende soorten barytpapier met vaste gradatie in 1-2 gradaties en diverse formaten produceren, in plaats van één soort, maar dan wel netjes van 10x15 tot 50x60 in 3-4 gradaties? Als dat gegarandeerd is, kan men het materiaal ook als standaardpapier gebruiken; nu is men als het ware gedwongen om op multigrade uit te wijken, ook al wil men dat, net als ik, helemaal niet.
Groeten
Lichtbildner
MirkoBoeddecker
Die vraag is helemaal niet dom, maar juist een van de meest gestelde vragen hier in de winkel.
Het antwoord is niet zo eenvoudig, omdat het niet meteen voor de hand ligt.
Ik zal het eens proberen uit te leggen.
Ongeacht over welk papier met vaste hardheid we het hebben, is er altijd ongeveer 75% vraag naar de normale hardheid, 20% naar de harde en 5% naar alle overige hardheden.
Als je er rekening mee houdt dat een gietpartij van minder dan 8000 m² totaal onrendabel is, kom je al snel tot de conclusie dat het economisch onmogelijk is om andere gradaties dan normaal en hard te gieten.
De laatste twee gietpartijen met zachte gradatie waren voor Foma bijvoorbeeld een economische ramp met zoveel verlies dat er tijdelijk sprake was van het stopzetten van het gehele assortiment barietpapier.
Deze situatie kon met moeite worden afgewend en is nu ook op lange termijn van de baan.
Er zijn zelfs (deels op ons jarenlange aandringen) nieuwe barietpapieren (maar natuurlijk met multigradatie) ontwikkeld.
Voor de gebruikers van vaste gradaties zijn er twee groepen:
1) Fine Art-printers met perfect volgens het zonesysteem belichte grootformaatnegatieven vanaf 8x10"
2) Ervaren gebruikers die altijd al met vaste gradaties hebben gewerkt of die geelgroen DUKA-licht wensen.
Groep 1 heeft altijd alleen 'special-normal' nodig en gebruikt het papier om kwalitatieve redenen, omdat bij een perfect negatief dat op vaste gradatie is afgedrukt toch nog een tikje meer kopieerbereik kan worden bereikt. Bovendien drukt deze groep eigenlijk nooit kleiner af dan 13x18 cm.
Deze groep groeit en verbruikt steeds meer materiaal van de gradaties die wij aanbieden.
Groep 2 heeft soms ook andere gradaties nodig voor "slechte" (te dichte of te dunne) negatieven.
Bij deze negatieven biedt het harde papier echter geen voordelen meer. Het enige voordeel dat overblijft, is de mogelijkheid om bij geelgroen licht te werken en de werkwijze niet te hoeven aanpassen.
Deze groep neemt echter om leeftijdsredenen steeds verder af en verbruikt steeds minder papier.
Als ik dus een prognose voor de toekomst moet geven, zal er naar verwachting helaas ook niets meer aan deze situatie veranderen.
Aangezien Fomabrom en Fomabrom Variant vrijwel identieke beeldtinten/resultaten opleveren, raad ik aan om standaard met Fomabrom hard of normaal te werken (onder de gebruikelijke omstandigheden en bij helder licht) en voor de weinige speciale gevallen waarin de twee gradaties niet volstaan, de Multigrade extra in te zetten en kortstondig over te schakelen op rood licht.
Wat de genoemde formaten betreft: we hebben het meeste op voorraad en heel kleine formaten kunnen ook apart worden besteld.
Ik hoop dat ik met deze uitleg kan helpen.
Groeten,
Mirko
Lichtbildner
Bedankt voor het uitgebreide antwoord; als je het zo bekijkt, is het logisch. Ik denk dat ik nu ook op Multigrade ga overstappen; dat lijkt inmiddels het enige verstandige alternatief te zijn.
Wolf_XL
...ik heb goede ervaringen met de derde variant – ik gebruik het multigradepapier alleen voor de paar negatieven die niet met de vaste gradaties kunnen worden afgedrukt... Zo los ik praktisch alle "speciale gevallen" op met slechts één extra pak papier...