Merlin
Hallo allemaal,
Mijn eerste negatiefontwikkelaar was de Tetenal Negafin. Ik heb die gewoon op goed geluk besteld. Ik was ook tevreden over de resultaten. Alleen het aanmaken van dat poeder en de korte houdbaarheid van de moederoplossing irriteerden me een beetje.
Nu heb ik (speciaal voor de 3200, HP5+ en FP4+) de DD-X aangeschaft.
Hier ben ik bij de 3200 wat betreft de korrel nogal ontevreden. 18x24 afdrukken van een 6x6 negatief hebben een duidelijk zichtbare korrel.
Is de Negafin zo veel beter?
En benut hij de gevoeligheid misschien niet helemaal?
Welke ontwikkelaar zouden jullie aanbevelen voor de Delta3200? Wat betreft fijne korrel.
Met vriendelijke groet, Martin
zensusa
Hallo Merlin,
De Delta 3200 is over het algemeen niet bepaald "korrelvrij". Als je echter zo min mogelijk korrel wilt, kun je eens de CG 512 proberen. Je hebt dan echter maximaal 1600 ASA tot je beschikking (richtwaarde: ongeveer 18-19 minuten belichtingstijd bij 24 graden). Het voordeel van deze ontwikkelaar: fijne korrel, zeer goede grijswaarden en toch nog steeds een zeer goede scherpte, wat bij fijnkorrelontwikkelaars niet bepaald een sterk punt is. Mogelijke nadelen: verlies aan gevoeligheid en je moet absoluut bij 24 graden ontwikkelen. Temperatuurschommelingen mogen niet meer dan +/- 0,5 graden bedragen. Anders heeft het al een negatief effect op het resultaat!
Helaas heeft Mirko deze klassieker niet in het assortiment, die zelfs W. Moersch nog steeds als maatstaf noemt. Als alternatief, omdat het in principe hetzelfde is, alleen iets opgepept/gemoderniseerd, kun je ook LP's "Cube XS" of Rollei's "RLS" gebruiken. De tijden zijn praktisch uitwisselbaar.
Als je echter meer waarde hecht aan de "gevoeligheid", toch "relatief weinig" korrel maar een zeer goede scherpte wilt, neem dan Promicrol. Met deze ontwikkelaar krijg je zelfs bij 6400 ASA nog "goede" resultaten (richtwaarde: 1:14, 20 graden, circa 21 - 22 minuten). De ontwikkelaar is ook verkrijgbaar bij Mirko.
Helaas moet je een keuze maken: ofwel weinig korrel, ofwel hoge gevoeligheid. Beide samen gaat alleen ten koste van de kwaliteit, het gebruikelijke "gemiddelde".
Met vriendelijke groeten
Lothar
Oh ja, even voor de duidelijkheid: de Promicrol-tijdinformatie heeft betrekking op 6400 ASA.
Groeten
Lothar