BertholdSW
Hartelijke groeten uit het Sauerland.
Mijn Mamiya 645 zorgt voor de belichting van mijn beste landschapsfoto’s alleen met een statief.
5 jaar D100 is prima, maar is een langzamere film beter?
Bij wijze van proef heb ik de combinatie Efke25 met Finol getest.
Ik ben enthousiast. Dat de film een diva zou zijn, is onzin!
Ik heb de ontwikkeling meteen goed voor elkaar gekregen, na weer eens geweldig advies van Wolfgang Moersch. ISO ca. 20, Finol 3,6 + 3,6 + 330 cbcm water voor 1 MF-film. (340 cbcm? = ik gebruik een doseringsreductie-inzetstuk in de Jobo-ontwikkelbus) Geen voorverwarmen, 22 °C, 60 sec. continu kantelen, daarna elke 30 sec. 1x kantelen. Na 510 seconden heb ik een geweldig negatief dat me in mijn laboratorium met filter 2,0 water in de ogen drijft. De curve hoeft waarschijnlijk geen sterke kromming te hebben. Het motief: bomen, wegkruis, aarde, zonnige, licht bewolkte lucht, met 3 verschillende tijden belicht en optimaal vergroot tot 18x24 cm, laat me vrijwel geen verschillen zien. Dat had ik absoluut niet verwacht. Dus nu, na zo'n 6 rolfilms – dat is mijn ideale combinatie, en de ontwikkelaar gaat eeuwig mee!! Delta 100 gebruik ik nu alleen nog maar voor snelle motieven. Maar deze film heeft ook een nadeel! Het is een rolfilm in de ware zin van het woord! Wat betreft de vlakheid na de ontwikkeling kan hij bij lange na niet tippen aan de Delta 100. Mijn aanvankelijke twijfels over vergroten zonder glas zijn echter niet bewaarheid geworden. Het gaat prima zonder glas, omdat het 4,5x6 cm-formaat toch vrij klein is en door het gewicht van de plaatinzet vrij vlak ligt. Een heel klein negatiefverhoging is bij schuin invallend licht waarneembaar. Maar dat is bij de D100 ook zo. Het stofprobleem bij het vergroten is en blijft dus, omdat er geen glas is, minimaal.
Bedankt Efke, ADOX en Moersch!!!
Groeten Berthold Jochheim.
www.hachener.de
PS. Bij de 2e filmlevering van Moersch kwamen de films in geweldige hersluitbare individuele filmblikjes, vergelijkbaar met de 35mm-filmblikjes, waterdicht.
Met een rol van 30,5 meter (KB) ongeveer 5 jaar geleden had ik Efke eigenlijk uit mijn (KB) leven geschrapt!!
Ingebouwde telegraafdraden en een zeer gevoelig oppervlak na het ontwikkelen hebben me het vloeken geleerd. Dat de lengtestrepen niet door mijn eigen afwikkeling op 160 cm waren ontstaan, maar een eigenaardigheid van de fabrikant was, heeft me meer dan geïrriteerd, nooit meer!!! Dat alles had noch de eerste, noch de tweede levering. Er staat te lezen dat Moersch de partijen vooraf test. Als dat zo is, bedankt, dat stelt me gerust.