PeterVolkmar
Hallo,
hoe lang is het concentraat houdbaar als de fles eenmaal is geopend?
Ik heb een film getest, het klopte nog niet helemaal, de volgende dag ontwikkeld met aangepaste tijden en hij kwam helemaal niet meer naar boven, een g-waarde van 0,5. Nieuwe fles geopend (helaas uit een nieuwe productie) en ik zat er 0,05 boven. Kan dat aan productieschommelingen liggen of was de eerste eerst traag en daarna heel snel aan het verouderen? (Opnieuw) helaas heb ik op de eerste fles niet genoteerd wanneer ik hem heb geopend, ik denk ongeveer 2 maanden geleden, maar giswerk en filmontwikkeling gaan echt niet samen......
Groeten, Peter
SamuliSchielke
Als de fles goed is afgesloten, zodat er geen lucht in blijft zitten, blijft het concentraat bij mij enkele maanden goed zonder merkbare veranderingen.
Groeten,
Samuli
PeterVolkmar
Hallo Samuli,
Bedankt voor je antwoord. Het duurde even voordat ik reageerde, omdat ik eerst alle andere mogelijke fouten wilde uitsluiten. Aangezien ik niets kon ontdekken, lag het waarschijnlijk aan het feit dat de Fomadon toch te oud was. Toen ik het vandaag weggooide, was het geel; ik moet me in de datum vergist hebben. Op de nieuwe fles heb ik netjes de datum genoteerd en er altijd Protektan op gedaan, verder zou het gezien de grootte ook snel genoeg op moeten zijn.
Groeten, Peter