haeberlein
Hallo.
Wat heb je als beginner allemaal nodig om de Fomapan 100 of 200 zelf te ontwikkelen? Een ontwikkelbus, negatiefontwikkelaar en ontwikkelaar voor het fixeren? Of ben ik nog iets vergeten? De laatste keer dat ik zelf ontwikkelde, in de tijd van ORWO, gebruikte ik NP20 enz., dus ik ben momenteel niet helemaal op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingsmiddelen. In de DDR-tijd had je immers niet veel keuze.
Alvast bedankt.
SCKStef
Hallo,
Ik zou hier nog aan willen toevoegen:
- Stopbad
- Bevochtigingsmiddel
- Thermometer
- Diverse benodigdheden om: het blik te openen, de film te knippen, de film op te hangen ;-)
Groeten,
Stähane
haeberlein
Een stopbad? Ik dacht dat je na het ontwikkelen alleen maar hoefde te spoelen en vervolgens te fixeren. Zo ging het vroeger tenminste. Aangezien ik met rolfilm werk, heb ik geen speciale apparatuur nodig om de filmkokers te openen. Maar toch bedankt.
SCKStef
Hallo onbekende,
Ja, een stopbad, dan weet je zeker dat de ontwikkeling klaar is, en het ontziet ook je fixeer... het hoeft niets duurs te zijn, verdunde azijn doet het ook ;-)
Groeten,
Stähane.
SamuliSchielke
> De bus openen, de film afknippen, de film ophangen
Bus: vingers. Film: schaar. Ophangen: wasknijpers (twee boven, drie tot vier onder als gewicht). Er is voor alles ook speciaal gereedschap, maar om te beginnen kom je hiermee al een heel eind.
Hieronder mijn reisuitrusting. Het minimum, zeg maar.
Camera
Film
Ontwikkelbus
Een maatbeker
Thermometer
Rubberen handschoenen
Ontwikkelaar
Fixeer
Bevochtigingsmiddel
Filmhoesjes
Er is niets op tegen een zuur stopbad, maar stoppen kan ook met vers water.
Overigens: Fomapan is een mooie en lekker goedkope film, maar wordt soms steiler dan je zou willen. Om gemakkelijk afdrukbare negatieven te krijgen, is als ontwikkelaar, in ieder geval voor het begin, Fomadon LQN aan te bevelen, die zeer uitbalancerend is.
Veel plezier,
Samuli