dustking
Hallo,
Ik wil graag zwart-witfilms voor het 8x11-formaat ontwikkelen in de Minox-daglichtdoos.
Daarover heb ik een paar vragen:
Heeft iemand ervaring met de ADOX CHS 25?
Welke ontwikkelaar gebruik je daarvoor? (Ik dacht aan Emofin)
Welke belichtingstijden gelden bij voortdurende (thermometer)beweging (Minox-doos)?
Hoe zit het met de beschikbaarheid van Copex-films?
Hoe geschikt is de CMS20 voor 8x11?
Kan iemand mij ook nog een tijd/verdunning voor Minopan 25 geven? (in APH 09)
Hartelijk dank
Martin
Wolf_XL
Hallo Martin,
Over de CHS25 kan ik je niets vertellen.
Met de Copex heb ik goede ervaringen – 18x24 gaat zonder problemen. De film zal waarschijnlijk ook op langere termijn verkrijgbaar blijven, aangezien deze voor zover ik weet niet in Leverkusen wordt geproduceerd.
De Minopan 25 is afgeleid van de Agfa APX 25 – je kunt dus dezelfde belichtingstijden gebruiken.
Andreas_23
Hallo Martin,
Ik heb bij FOTOIMPEX de set Agfa Copex / Spur speciale ontwikkelaar gekocht. Bij het ontwikkelen in de Minox-ontwikkelbus voor daglicht heb ik me strikt aan de bijgevoegde handleiding gehouden en ik ben erg tevreden met het resultaat. Het grootste probleem voor mij was het vergroten van de negatieven. Mijn vragen, de antwoorden van de forumleden en mijn ervaringen hiermee vind je in de thread "Vergroten van Minox-negatieven" iets verderop in de lijst.
Met vriendelijke groeten
en veel succes met je Minox-films,
Andreas
dustking
Hallo,
Ja, ik wist al dat de Minopan een APX 25 is. Maar welke belichtingstijden moet ik dan gebruiken voor het "Minox"-ritme?
Ik ga de Copex/Spur ook wel eens uitproberen.
Wat ik vooral interessant zou hebben gevonden aan de CHS25, is dat die per meter verkrijgbaar is. Dan zou je naar keuze de Minox (Yashica) of het KB-patroon kunnen laden.
Wat het vergroten betreft, zal ik eerst nog een lenshouder moeten knutselen voor twee objectieven met een korte brandpuntsafstand, die ik bij i-Bä heb gekocht.
Maar één ding tegelijk.
Voorlopig hartelijk dank
martin