paulleica
Hallo,
kan iemand mij vertellen in welke ontwikkelaar de Fuji Across 100 het beste ontwikkeld kan worden? Ik heb het tot nu toe met de T-Max-ontwikkelaar geprobeerd. Het resultaat is erg met een fijne korrel, maar te evenwichtig, dus een beetje contrastarm. Grote vlakken in de foto zien er echter erg dicht en homogeen uit, bij 35 mm bijna zoals je dat anders eerder van middenformaat bij traditioneel filmmateriaal gewend bent. Ik moet de afdrukken echter met relatief veel contrast ontwikkelen om tot bevredigende resultaten te komen. Welke ontwikkelaar zou beter zijn: Ultrafin plus of Emofin?
Paul
Wolf_XL
...met welke ISO-waarde en met welke ontwikkelaar is de film ontwikkeld? Hij haalt niet in elke ontwikkelaar de 100 ISO. Persoonlijk geef ik voor de 100-film de voorkeur aan Across Spur HRX-2 – maar dan voer ik de belichting uit alsof het 50 ISO is.
zensusa
Hallo pauleica,
Ik heb destijds voor Maco eens de Acros en de PO100c vergeleken. Wel in rotatie en bij 24 graden, dat is nu eenmaal mijn standaard! Onder andere ook in RO9 en RODINAL. Probeer het eens met deze ontwikkelaars, zoals hieronder beschreven. Ik heb mijn waarden van toen voor jou ‘omgerekend’ naar Kipp bij 20 °. Negatieven zouden dan geschikt moeten zijn voor een menglichtvergroter! Gradatie tussen 2 en 3.
R09 1:80 bij 50 ASA; 20 graden, Kipp, circa 11 tot 12 minuten
RODINAL 1:50 bij 80 ASA; 20 graden, Kipp, circa 11 tot 12 minuten
Veel succes.
Lothar
paulleica
Bedankt, ik ga het eens met RODINAL proberen.
Andreas_23
Hallo Paul,
Naar mijn mening is het weergeven van de zwakke punten een fundamenteel nadeel van films met platte kristallen. Om die reden geef ik de voorkeur aan klassieke emulsies zoals ADOX CHS/CHM, Ilford FP4/HP5 of Agfa APX. Als je de Acros hebt gekocht vanwege de fijne korrel, is Ultrafin Plus zeker een goede optie. De experts hier op het forum zullen nog betere combinaties kennen met producten van SPUR of Moersch. Als je geen bezwaar hebt tegen wat korrel, kan ik RODINAL in de verdunning 1+50 aanbevelen.
Met vriendelijke groeten,
Andreas