Contact
Hallo,
Ik heb van mijn oude school wat "restmateriaal" gekregen: fotopapier en 30 meter Fortepan 400. Alles is donker en relatief koel bewaard.
Het papier is helaas waarschijnlijk niet meer te redden; het ontwikkelt zich aan de randen niet meer goed.
Maar dan de film: die is in februari 1999 verlopen.
Ik heb echter al enkele rollen van dit materiaal ontwikkeld, altijd met Microphen 1+1 (of ook 1+3).
Mijn eerste vraag betreft de drager, die is toch vrij donker, dus in vergelijking met een TMax400 bijna twee keer zo donker. Is dat normaal, of al een gevolg van de ouderdom?
Het andere probleem is dat bij een afdruk van 10x15 de foto wel scherp is, maar bij alles wat groter is (zo'n 18x25) lijkt de foto op de een of andere manier wazig te worden, dus een beetje onscherp.
Maar er is nog geen korrel te zien (in ieder geval niets duidelijk).
Ik vraag me af of dit aan de ontwikkelaar ligt, of het een verkeerde combinatie van ontwikkelaar en film is, of gewoon aan de leeftijd van de film.
Groeten
Andreas
Wolfgg
Hallo Andreas,
De 400'er heeft waarschijnlijk al wat "belichting" door natuurlijke radioactiviteit ondergaan. Kodak slaat zijn masterrollen niet voor niets diep in een mijn op. Tri-X in mijn koelkast heeft nooit langer dan ongeveer 6 jaar gelegen, toen was de sluier al gestegen van 0,1D naar vervelende 0,3D en meer. 100- en 25-films die tegelijkertijd in dezelfde koelkast lagen, vertoonden geen toename van de sluier.
Groeten, Wolfgang
Contact
Hallo,
bedankt voor je antwoord :-)
Nou ja, dat had ik al wel verwacht, jammer eigenlijk, maar ach.
Eens kijken hoe het gaat als ik een andere ontwikkelaar neem, ik heb nog 2 filmrolletjes met belichting.
Groeten
Andreas