Christoph
Hallo,
De drager van de Ilford HP 5 zou toch grijs moeten zijn, of niet? Op www.schwarzweissdia.de (omkeerproces van de heer Wehner) staat namelijk dat er ook pogingen worden ondernomen om de HP 5 in het nieuwe omkeerproces te ontwikkelen. Dia’s op film met een grijze drager zijn echter niet bepaald geweldig.
Christoph
Christoph
Hallo,
Ik vroeg me alleen af waarom de heer Wehner op zijn website www.schwarzweissdia.de schrijft dat er momenteel tests met de HP5 worden uitgevoerd, terwijl hij er verder op hamert dat zijn proces zeer goede D min- en D max-waarden heeft. Want als de HP5, zoals ik me herinner, een beetje groenig is, dan hebben die uitstekende D min-waarden ook niet zoveel meer voor zin.
Momenteel gebruik ik voor omkeerontwikkeling vooral de Fomapan R, gevolgd door de Agfa SCALA. Met de R3 van Rollei lukt het ook, maar dat moet ik nog wat optimaliseren. Als chemie gebruik ik de Fomakit, die het grote voordeel ten opzichte van die van Kodak heeft dat de werkoplossingen altijd vers worden aangemaakt voor de te verwerken films, en dat ik de prijs voor deze set absoluut oké vind.
Chris